NCC toteuttaa Vantaan uuden oikeustalon Tikkurilaan

Oikeustalo on noin 40 miljoonan euron korjaushanke, jonka tilaaja on Senaatti-kiinteistöt. Oikeustalo toteutetaan allianssihankemallilla.

Vantaan uusi oikeustalo rakennetaan Vantaan Kielotielle Tikkurilaan. Uusi oikeustalo koostuu peruskorjattavasta, osin kulttuuri- sekä rakennushistoriallisesti arvokkaasta rakennuksesta sekä laajennuksesta, joka sijoittuu osittain purettavan poliisitalon paikalle. Hankkeen toteutussuunnittelu ja rakentaminen toteutetaan allianssihankemallilla, jolloin yhteistoiminnalla haetaan hyötyjä sekä tekniseen suunnitteluun että kustannusten optimointiin.

– Allianssimalli takaa tässäkin rakennushankkeessa sen, että hanketta kehitetään yhdessä koko hankeryhmän kanssa koko projektin ajan, jolloin aikanaan valmistuva rakennus täyttää varmasti käyttäjien tarpeet mahdollisimman kustannustehokkaalla tavalla. Allianssimallissa kaikki osapuolet pystyvät tuomaan hankkeen parhaaksi kulloiseenkin vaiheeseen ja tehtävään oman organisaationsa parhaat taidot ja resurssit, sanoo NCC:n maajohtaja Kati Tauriainen.

Oikeustaloon tulevat tilat Itä-Uudenmaan käräjäoikeuden, Syyttäjälaitoksen, Ulosottolaitoksen ja Edunvalvonta- ja oikeusaputoimiston käyttöön. Uudisosaan sijoittuu toimistotiloja ja yhteinen asiakaspalvelualue. Istuntosalit, joita on yhteensä 20 kappaletta, suunnitellaan peruskorjattavalle alueelle, ja niissä hyödynnetään olemassa olevia istuntosaleja. Kaikki salit varustetaan uusilla laitteilla ja järjestelmillä, jolloin päästään täysimääräisesti hyödyntämään sähköisiä oikeudenkäyntiprosesseja.

– Tämä on merkittävä askel kohti Vantaan oikeustalon uudistumista. Olemme valinneet urakoitsijakumppaniksemme luotettavan toimijan, jonka kanssa voimme yhdessä toteuttaa tämän vaativan hankkeen suunnitelmien mukaisesti. Uudistetun oikeustalon myötä tavoitteemme on tarjota entistä toimivammat ja nykyaikaisemmat tilat oikeuslaitoksen eri toimijoille, kertoo Senaatti-kiinteistöjen rakennuttamisjohtaja Jonni Laitto.

Vantaan oikeus- ja poliisitalon on suunnitellut arkkitehti Kaarlo Leppänen, joka on suunnitellut myös esimerkiksi Pasilan kirjaston ja Forumin kauppakeskuksen Helsingissä. Kohde valmistui vuonna 1989 ja ensimmäinen laajennusosa vuonna 1995. Vuonna 2002 valmistuneet viimeisimmät laajennukset on suunnitellut Kaarlo Leppäsen poika, arkkitehti Kari Leppänen.

Vantaan poliisi ja käräjäoikeus ovat siirtyneet vanhoista tiloista pois jo aiemmin ja kiinteistössä edelleen toimiva poliisivankila muuttaa uusiin tiloihin Vantaan Jokiniemeen huhtikuun aikana.

Rakentaminen aloitetaan tänä keväänä. Peruskorjauksen ja uudisrakennusosan on tarkoitus valmistua keväällä 2026.

Hanke on arvoltaan noin 40 miljoonaa euroa ja se kirjataan NCC:n liiketoiminta-alue Building Nordicsin tilauskantaan toisen kvartaalin aikana.

Jarkko Heinonen, toimialajohtaja, NCC Building Nordics, p. 040 660 4051, jarkko.heinonen@ncc.fi
Kati Jokelainen, asiakkuusryhmän päällikkö, Senaatti-kiinteistöt, p. 040 775 4566, kati.jokelainen@senaatti.fi
Jonni Laitto, rakennuttamisjohtaja, Senaatti-kiinteistöt, p. 050 533 7025, jonni.laitto@senaatti.fi
Merja Alastalo, viestintäjohtaja, NCC, p. 050 316 5887, merja.alastalo@ncc.fi

NCC on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Hallitsemme monimutkaiset rakennusprosessit ja rakentamisen kautta vaikutamme myönteisesti asiakkaisiimme ja yhteiskuntaan. Konsernimme toimialoja ovat rakennus- ja infrastruktuurihankkeet, asfaltin ja kiviainesten tuotanto sekä kiinteistökehitys. Vuonna 2022 NCC:n liikevaihto oli noin 54 miljardia Ruotsin kruunua ja työntekijöitä oli 12 500. NCC:n osake on noteerattu Tukholman pörssissä.