Oulun lentoaseman päällystystyöt

Päällystimme kesällä 2017 Suomen toiseksi liikennöidyimmän kentän asfalttialueet. Tarkkaan aikataulutettu työ Oulun lentoasemalla oli NCC:n viides maakuntakentän päällystysurakka.

Lähtökohta

Oulun lentoasema on Suomen toiseksi liikennöidyin kenttä yli miljoonalla matkustajallaan. Lentoliikennealueen parannustöillä haluttiin panostaa lentoliikenteen turvallisuuteen ja sujuvuuteen. Kentällä on tärkeä merkitys Oulun kasvukeskusalueelle.

NCC:n ratkaisu

Päällystystöiden suunnittelu tehtiin asiakkaan kanssa jo edeltävänä talvena pyrkimyksenä pitää vaikutukset lentoliikenteeseen mahdollisimman pieninä. NCC:n oma asfalttiasema varmisti tarkasti aikataulutetun urakan onnistumisen. Työssä jyrsittiin ensin vanha asfaltti pois ja lentoaseman kiitotie, rullaustiet ja asemataso päällystettiin uudella asfaltilla. Kiitotien päällystystyöt jaettiin kolmeen eri osaan mahdollistaen rajoitetun aukiolon 2.-28.5. ja 31.7.-13.8. Kiitotien keskivaiheessa päällystettäessa lentoasema oli kokonaan suljettu lentoliikenteeltä (26.6.-31.7.2017). 

Kiitotien vanhan pinnan tasausjyrsinnässä käytettiin ensimmäistä kertaa digitaalista koneohjausta. Tässä menetelmässä Finavian sähköinen tasaussuunnitelma muunnettiin asfaltin jyrsimeen koneohjaukseksi, joka mahdollisti automaattisen jyrsinsyvyyden säädön tietyissä kohdin. Menetelmällä pystyttiin varmistamaan haluttu kaltevuus ja tasaisuus ennen lopullisen pinnan tekoa. 

Päällystystöissä oli käytössä NCC:n erikoisvalmisteista kalustoa, joka on suunniteltu juuri tämänkaltaisiin töihin. Jyräyksessä käytetään erikoiskalustoa, kuten yli 20 tonnin painoista kumipyöräjyrää, jonka avulla saadaan aikaiseksi erityisen tiivistä asfalttia. Erikoisleveän, yli 7,5 metriä leveän levittimen avulla kiitotien poikittaissaumojen määrä vähenee ja pinnasta tulee mahdollisimman tasalaatuinen mahdollistaen miellyttävän käyttökokemuksen.  

sami_horttanainen
Horttanainen Sami

Johtaja, Asfaltin toiminnanohjaus, NCC Industry