NCC rakentaa NREPille 191 energiatehokasta asuntoa Espoon Niittykumpuun

NCC on tehnyt sopimuksen NREP Oy:n kanssa 191 asunnon rakentamisesta Espooseen. Uusiutuvalla energialla lämpenevä kohde valmistuu syksyllä 2023. Kokonaisvastuu-urakan arvo on noin 24 miljoonaa euroa.

Uusi asuntokohde on osa NREPin tulevaa korttelikokonaisuutta, joka rakennetaan keskeiselle paikalle vain 200 metrin päähän Niittykummun metroasemasta ja kauppakeskuksesta. Asuinkerrostalosta tulee 4-9-kerroksinen. Urakkaan kuuluvat lisäksi piha ja pysäköintihalli. Rakennustyöt ovat käynnistyneet ja kohde valmistuu kesällä 2023.

– Niittykummun hanke on osa NREPin strategista tavoitetta kehittää parempaa ja kestävämpää kaupunkia sekä samalla yksi NREPin merkittävimmistä kehityshankkeista Suomessa. On ilo olla tekemässä hanketta yhteistyössä kumppanin kanssa, joka jakaa kunnianhimon tason vastuullisuuden saralla meidän kanssamme, kertoo NREPin osakas Petri Valkama.

NCC rakentaa parhaillaan korttelin ensimmäistä vaihetta, jonka 220 asuntoa ja pysäköintilaitos piha-alueineen valmistuvat kesällä 2022. Korttelisuunnitelma ja alueen asemakaavamuutos on kehitetty NREPin ja NCC:n yhteistyönä.

– NREPin kestävän rakentamisen tavoitteet sopivat hyvin yhteen NCC:n vastuullisuuskäytäntöjen kanssa. Esimerkkeinä vastuullisuudesta toimivat rakennusaikana käyttämämme vihreä sähkö sekä NCC:n vastuullinen työmaa -konsepti, joka on Suomen rakennusalan ensimmäinen toimintamalli, joka huomioi työmailla kaikki kestävän kehityksen näkökulmat: taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristöllisen, kertoo NCC Building Suomen maajohtaja Kari Onniselkä.

Rakennettavalle kiinteistölle haetaan LEED Gold -sertifikaattia. Niittykummun korttelikokonaisuudessa tavoitellaan A-energialuokitusta edistämään rakennusten energiatehokkuutta. Tavoitteena on myös hyödyntää rakennusten lämmityksessä ja osassa sähköenergian tuotannosta erilaisia uusiutuvan energian muotoja, kuten aurinkopaneeleja ja maalämpöä. Kohteeseen toteutetaan myös viherkattoja.

Asuntojen lisäksi kokonaisuuden suunnittelussa on haluttu panostaa korttelin palveluihin ja yhteisiin tiloihin. Korttelin ensimmäiseen vaiheeseen toteutetaan muun muassa laadukkaita sauna- ja pesulapalveluja sekä kohtaamispaikkoja. Asukkailla on käytössään pysäköintilaitokset sekä mahdollisuus yhteiskäyttöautoihin. Korttelikokonaisuuteen toteutetaan myös liiketiloja.

Kari Onniselkä, maajohtaja, NCC, puh. 040 595 0505, kari.onniselka@ncc.fi
Laura Saraste-Mäkinen, mediasuhteet, NCC, puh. 0400 764 148, laura.saraste-makinen@ncc.fi

NCC on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Hallitsemme monimutkaiset rakennusprosessit ja rakentamisen kautta vaikutamme myönteisesti asiakkaisiimme ja yhteiskuntaan. Toimialaamme ovat kiinteistökehitys, rakennus- ja infrastruktuurihankkeet sekä asfaltin ja kiviainesten tuotanto. Vuonna 2020 NCC:n liikevaihto oli noin 5,1 miljardia euroa ja työntekijöitä oli 14 500. NCC:n osake on noteerattu Tukholman pörssissä.