Eettinen liiketoiminta
Toimintaohjeiden periaatteiden noudattaminen on meidän kaikkien vastuulla.
Sinun tulee perehtyä toimintaohjeisiin ja pohtia, miten ne vaikuttavat omaan työhösi. Haluamme rohkaista henkilöstöämme ilmoittamaan kaikista mahdollisista rikkomuksista.
NCC pyrkii luomaan pitkäkestoisia liiketoimintasuhteita, joiden perusteella voidaan luoda arvoa asiakkaille ja osakkeenomistajille sekä varmistaa kehitystä edistävien työpaikkojen säilyminen. Saavutamme tämän tekojemme avulla: osoitamme asiakkaille ja muille sidosryhmille olevamme luotettava ja rehellinen yritys, joka pitää aina lupauksensa.
Siksi pidämme tärkeänä ja luonnollisena myös sitä, että tiedotamme toimintaohjeista liikekumppaneillemme ja muille toimintaamme liittyville osapuolille.
Lait, asetukset ja kansainväliset sopimukset
On sanomattakin selvää, että NCC noudattaa lakeja ja kansainvälisiä sopimuksia. Tämä tarkoittaa, että kunnioitamme ja noudatamme aina toimintaamme koskevia lakeja ja asetuksia. Odotamme henkilöstömme olevan tietoisia laeista ja asetuksista, jotka liittyvät heidän omiin työtehtäviinsä.
Liikesuhteet
NCC ylläpitää rehellisiä ja avoimia suhteita liikekumppaneihinsa ja kolmansiin osapuoliin. Odotamme samaa liikekumppaneiltamme ja heidän toimittajiltaan. Kunnioitamme tekemiämme sitoumuksia ja sopimuksia. Tahdomme liikekumppaniemme välittävän meidän arvomme tai omat vastaavat arvonsa koko toimitusketjuun. Odotamme heidän osoittavan toiminnallaan, että he noudattavat arvojamme tai omia vastaavia arvojaan ja toimintaohjeitaan.
Käytännön ohjeet
- Noudatan ja kunnioitan NCC:n yhteisiä päätöksiä, sääntöjä ja sitoumuksia. Rehellisyys, kunnioitus ja luottamus ohjaavat toimintaani.
Lahjonnan ja korruption vastaiset käytännöt
NCC on sitoutunut harjoittamaan liiketoimintaa ainoastaan rehellisesti tuotteidensa, palveluidensa ja henkilöstönsä ansioiden pohjalta. Emme hyväksy lahjontaa tai korruptiota. Emme anna tai tarjoa mitään arvokasta viranomaisille tai yritysten edustajille heidän päätöksiinsä vaikuttamiseksi.
Käytännön ohjeet
- Toimin aina huolellisesti ja maltillisesti ja sisällytän ohjelmaan ammatillisen tai asiallisen osion, jos tarjoan lahjaa asiakkaalle, viranomaiselle, aliurakoitsijalle, toimittajalle, konsultille tai muulle ulkoiselle sidosryhmän jäsenelle tai jos kutsun henkilöitä osallistumaan illalliselle, juhliin, urheilutapahtumaan tai muuhun edustustilaisuuteen.
- En vastaanota vieraanvaraisuutta tai lahjaa keneltäkään, jonka kanssa NCC:llä on tai tulee olemaan liiketoiminnallinen suhde, jos se ylittää liiketoiminnan yleiset kohteliaisuuden rajat, luo velvoitteita tai on NCC:n huomaavaisuutta ja kohtuullisuutta koskevien käytäntöjen vastaista.
- Vakuutan liikekumppanit NCC:n asemasta vahvojen kaupallisten argumenttien avulla.
- En koskaan tarjoa mitään arvokasta viranomaiselle, ellen ole varmistanut että se on laillista ja NCC Compassin, asianomaisen omien sääntöjen ja alan muiden ohjeiden mukaista.
- En koskaan vääristele minkään liiketoimen todellista luonnetta. En käytä kolmatta osapuolta, esimerkiksi edustajaa tai jakelijaa, voitelurahan maksamiseen tai lahjusten antamiseen.
- Kun olen epävarma ja tarvitsen neuvontaa, käännyn Ask Me toiminnon puoleen.
Kilpailulaki
NCC kilpailee markkinoilla täyttääkseen asiakkaiden tarpeet ja taatakseen arvon osakkeenomistajille. Emme silti tee sopimuksia kilpailun rajoittamisesta tai osallistu siihen pyrkivään toimintaan. Emme myöskään salli minkäänlaista kilpailua rajoittavaa toimintaa, esimerkiksi hintojen yhteissopimista, kartellien muodostamista tai markkina-aseman väärinkäyttöä. Tuemme asiallista ja rajoittamatonta kilpailua tarjouksissa ja hankinnoissa toiminnan kaikissa vaiheissa.
Käytännön ohjeet
- En tee kilpailijoiden kanssa sopimuksia ennen kuin olen tarkistanut tilanteen liiketoiminta-alueeni yhtiölakimieheltä.
- En koskaan tee sopimuksia hintakartelleista tai markkinoiden jakamisesta. Jos minua pyydetään osaksi tällaista sopimusta, kieltäydyn siitä tiukasti niin, että väärinkäsityksiin ei jää varaa. Lähden pois tapaamisesta, dokumentoin tapahtuman ja raportoin siitä esimiehelleni ja liiketoiminta-alueeni yhtiölakimiehelle.
- Olen erityisen varovainen, kun hoidan suhteita kilpailijoihin.
- Varmistan aina, että kaikki tapaamiset dokumentoidaan.
- Olen erityisen varovainen tilanteissa, joissa NCC:llä on dominoiva asema markkinoilla.
- Kun tarvitsen neuvontaa, käännyn Ask Me toiminnon puoleen.
Eturistiriidat
Eturistiriita syntyy, kun jonkun henkilökohtainen etu on tai näyttää olevan ristiriidassa NCC:n edun kanssa. NCC:n henkilöstön jäseninä olemme velvollisia ilmoittamaan lähimmälle esimiehelle kaikista liiketoimista, joita harjoitamme NCC-konsernin ulkopuolella. Emme saa ryhtyä minkäänlaiseen yhteistyöhön tai epäsuoriin liiketoimiin sellaisen organisaation kanssa, joka kilpailee tai harjoittaa liiketoimintaa NCC:n kanssa. Emme saa myöskään osallistua toimintaan, joka voi johtaa eturistiriitaan tai henkilökohtaisen edun tavoitteluun suhteissa liikekumppaneihin. Siihen sisältyy henkilökohtaisten lahjojen tai palveluiden antaminen tai vastaanottaminen ja osallistuminen maksettuun toimintaan, joka ylittää liiketoiminnan normaalit rajat. Tähän kuuluu lisäksi kaikenlaisten lupausten pyytäminen tai tekeminen lahjojen vastaanottamisen yhteydessä. Henkilöstön on ilmoitettava henkilökohtaisista eturistiriidoistaan lähimmälle esimiehelleen.
NCC ei tee yrityksenä lahjoituksia poliittisille järjestöille. Vaikka olemme poliittisesti sitoutumaton yritys, kannustamme henkilöstöämme osallistumaan aktiivisesti yhteiskunnallisiin asioihin ja niistä käytävään keskusteluun.
Käytännön ohjeet
- NCC:n henkilöstön jäsenenä vältän tilanteita, joissa voisin käyttää ammatillista asemaani henkilökohtaisen edun tavoitteluun tai olen altis tekemään puolueellisia päätöksiä, jotka ovat NCC:n edun vastaisia.
- Ilmoitan mahdollisista eturistiriidoista viipymättä johdolle, koska joissakin tapauksissa toiminta saattaa vaatia etukäteishyväksyntää NCC:ltä.
- En ryhdy yksityiseen suhteeseen NCC:n henkilöstön toisen jäsenen kanssa, joka raportoi minulle suoraan tai epäsuorasti, ennen kuin olen ilmoittanut asiasta esimiehelleni.
- Jos en tiedä, aiheutuuko toiminnastani eturistiriita, käännyn Ask Me toiminnon puoleen.
Rahanpesun vastaiset käytännöt
NCC noudattaa rahanpesua ehkäiseviä lakeja. Rahanpesulla tarkoitetaan erilaisia järjestelyjä, joilla peitellään rikollista toimintaa tai saadaan se näyttämään lailliselta tekemällä laittomista rahoista laillisia.
Käytännön ohjeet
- Ryhdyn toimenpiteisiin liikekumppanien rehellisyyden määrittämiseksi ja arvioimiseksi ja varmistan, että heidän liiketoimintansa on laillista.
- Olen varovainen, kun minua pyydetään siirtämään rahaa vastaanottajalle tai maahan, joka ei liity liiketoimeen.
- Puutun epäilyttävään toimintaan ja käännyn NCC Treasuryn, NCC Legalin tai NCC Securityn puoleen.
Tiedot ja sosiaalinen media
NCC:n puolesta saavat puhua vain valtuutetut henkilöt. NCC:n henkilöstön jäseninä osaamme erottaa henkilökohtaiset näkemyksemme NCC:n virallisista näkemyksistä. Varomme paljastamasta NCC:n luottamuksellisia tietoja muille lukuun ottamatta henkilöitä, jotka niitä laillisesti tarvitsevat ja joilla on valtuudet niiden käyttöön. Pikaviestien, tekstien, blogien ja sosiaalisen median kautta jaetut tiedot voivat säilyä pitkään ja vaikuttaa negatiivisesti tai vahingollisesti sinuun yksityishenkilönä, NCC:hen ja sidosryhmiimme.
Käytännön ohjeet
- Olen varovainen, kun keskustelen yrityksen liiketoiminnasta tai teen työtä kannettavalla tietokoneella tai muilla laitteilla julkisilla paikoilla.
- En avaa, käytä tai julkista luottamuksellisia tietoja ilman johdon myöntämää asianmukaista lupaa.
- En koskaan päästä kolmansia osapuolia NCC:n tiloihin ilman asianmukaista lupaa.
- Ohjaan kaikki analyytikkojen tai sijoittajien kyselyt NCC Investor Relationsille.
- Jos haluan käyttää sosiaalisen median työkaluja työpäiväni tai NCC:llä tekemäni työn kuvailemiseen, teen selväksi kuka olen ja mitä teen ja kunnioitan NCC:n arvoja ja toimintaohjeita.
- En koskaan anna sellaista vaikutelmaa, että puhun NCC:n puolesta henkilökohtaisessa viestinnässäni, mukaan lukien sosiaalinen media (esim. keskustelufoorumit, blogit, chatit, podcastit, Facebook, LinkedIn ja Twitter), ilman asianmukaista lupaa.
- Jos näen jotakin asiatonta tai sellaista, johon NCC:n on puututtava, ilmoitan siitä NCC:n viestintään.
- Kysyn neuvoa viestintäjohtajalta ennen kuin puhun yhtiön asioista medialle.
Yksityisyydensuoja
NCC kerää ja käsittelee kuluttajien, henkilöstön ja kolmansien osapuolten henkilötietoja vain voimassa olevien tietosuojalakien ja NCC:n käytäntöjen mukaisesti. Henkilöstön luottamuksellisia tietoja säilytetään turvallisesti, ja ellei laki toisin määrää, niitä luovutetaan vain henkilöille, joilla on asianmukainen lupa tietojen saamiseen.
Käytännön ohjeet
- Varmistan, että henkilötietoja kerätään vain laillisiin tarkoituksiin – ”hyvä tietää” ei ole riittävä syy.
- En koskaan jaa henkilötietoja muille paitsi niille henkilöstön jäsenille ja työtovereille, joilla on laillinen liiketoiminnallinen syy tietojen käyttämiseen, ja toimin aina voimassa olevien tietosuojalakien mukaisesti.
- Kun tarvitsen neuvoja, käännyn NCC HR:n tai NCC Compliancen puoleen.