
Paras aika huoltaa soratie on keväällä, kun talvikunnossapito on päättynyt ja routa on sulanut.
Ohjeellinen kuva - NCC ei vastaa kuvassa esitetystä rakennetyypistä.
On tärkeää varmistaa, että tien viereiset ojat ovat riittävän syviä, jotta vesi ei jää seisomaan tielle, vaan valuu ojiin. Kalliomurskeen ja luonnonsoran välillä on iso ero. Kalliomurskeen rakeet ovat liuskaisempia ja sitovat materiaalia siten paremmin. Luonnonsoran rakeet ovat pyöreämpiä, joten tuloksesta tulee vähemmän tiivis eikä materiaali jää tielle vaan se vierii reunoille. Soratiellä tärkeää on myös riittävä hienoainespitoisuus, joka sitoo suuremmat kiviainesrakeet tiehen.
Jos tarkoituksena on suolata tie, se tulee tehdä heti uuden kulutuskerroksen tekemisen jälkeen. NCC voi välittää sekä höyläys- että suolauspalveluita. Soratiestä saa pölyämättömän myös sirotepintausmenetelmällä. Tielle levitettävä sepeli sidotaan bitumilla. Tämä on edullisempi kuin asfaltti ja hieman kalliimpi kuin sorapintainen tie. Menetelmä sopii melko vähäliikenteiselle tielle ja se säästää soratien kunnostuskuluja.
Materiaaliemme koko ilmoitetaan useimmiten millimetreinä. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi sepelissä 6/16 suurin osa rakeista on kooltaan 6–16 mm.