NCC toteuttaa Kansallismuseon peruskorjauksen Helsingissä

NCC on sopinut Senaatti-kiinteistöjen kanssa Kansallismuseon osittaisesta peruskorjauksesta syksyn kestäneen kehitysvaiheen jälkeen. Korjaustyöt alkavat marraskuussa.

NCC on ollut mukana Kansallismuseon korjaushankkeen kehitysvaiheessa kesäkuusta alkaen. Nyt sopimus rakentamisesta on solmittu ja rakennustyöt päästään aloittamaan. Peruskorjaus päättyy vuonna 2026.

Rakennus on valmistunut vuonna 1910 ja se on avattu yleisölle vuonna 1916.  Päärakennus on restauroitu ja peruskorjattu edellisen kerran vuosina 1995–2000. Nyt tehtävässä osittaisessa peruskorjauksessa kunnostetaan muun muassa Kansallismuseon vesikatot, julkisivut ja ilmanvaihto. Myös museon aitamuuria korjataan. Päärakennuksen ns. Halkopiha muutetaan sisätilaksi ja katetaan uudella lasikatolla.

Peruskorjattavien rakennusten pinta-ala on 12 000 m2. Julkisivu ja katto korjataan sääsuojan alla. Kansallismuseon tornin luonnonkivijulkisivut on kunnostettu vuonna 2017, joten niitä ei tässä peruskorjauksessa ole tarve korjata.

– Kiitokset Senaatille luottamuksesta, että pääsemme korjaamaan ja uudistamaan yhtä Suomen tunnetuimmista rakennuksista. Kansallismuseon projekti jatkaa NCC:n pitkää ketjua arvorakennusten korjaajana. Kohteen rakennustaiteellisten arvojen säilyttäminen ja kunnioittaminen ovatkin yksi keskeisistä painopisteistä. Samalla teemme parhaan mahdollisen niin kiertotalouden kuin energiatehokkuuden näkökulmasta, sanoo NCC:n maajohtaja Kati Tauriainen.

Kansallismuseon osittainen peruskorjaus on haastava ja hieno hanke, joka vaatii laaja-alaista osaamista ja hyvää yhteistyötä tekijöiltä. Kansallismuseon peruskorjauksen myötä yli sata vuotta vanha rakennus saa arvoisensa remontin, jolla taataan historiallisen rakennuksen säilyminen ja toimivuus tulevaisuudessa. Peruskorjaus on osa Kansallismuseon tontilla parhaillaan toteutettavaa museon historian suurinta rakennushankekokonaisuutta, toteaa Senaatti-kiinteistöjen rakennuttajapäällikkö Ari Kiiskinen.

NCC:n urakan arvo on noin 27 miljoonaa euroa ja se kirjataan NCC Building Nordicsin tilauskantaan neljännen kvartaalin aikana.

Kansallismuseon ovat suunnitelleet arkkitehdit Herman Gesellius, Armas Lindgren ja Eliel Saarinen. Nyt peruskorjaushankkeen pää- ja arkkitehtisuunnittelusta vastaa ryhmittymä Arkkitehtitoimisto A-Konsultit Oy- Arkkitehtuuri- ja muotoilutoimisto Talli Oy - Vilhelm Helander, Juha Leiviskä, arkkitehdit SAFA.

Jarkko Heinonen, toimialajohtaja, NCC, jarkko.heinonen@ncc.fi, 040 660 4051
Kati Tauriainen, maajohtaja, NCC
, ​kati.tauriainen@ncc.fi, 050 363 5640
​Merja Alastalo, viestintäjohtaja, NCC​, ​merja.alastalo@ncc.fi​, ​050 316 5887​

NCC on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Hallitsemme monimutkaiset rakennusprosessit ja rakentamisen kautta vaikutamme myönteisesti asiakkaisiimme ja yhteiskuntaan. Konsernimme toimialoja ovat rakennus- ja infrastruktuurihankkeet, asfaltin ja kiviainesten tuotanto sekä kiinteistökehitys. Vuonna 2022 NCC:n liikevaihto oli noin 54 miljardia Ruotsin kruunua ja työntekijöitä oli 12 500. NCC:n osake on noteerattu Tukholman pörssissä.