Espoon Niittykumpuun NREPille rakennettava asuntokohde saa jatkoa

NCC:n NREPille rakentama asuntokohde Riihitonttu saa jatkoa. NCC on allekirjoittanut NREPin kanssa sopimuksen kolmannen vaiheen toteutuksesta kokonaisvastuu-urakkana. Asuntoja tähän vaiheeseen tulee 191. Hanke on saanut lainvoimaisen rakennusluvan elokuussa.

Riihitonttu muodostaa korttelikokonaisuuden keskeisellä paikalla Niittykumpua, vain 200 metrin päähän Niittykummun metroasemasta ja kauppakeskuksesta. Nyt rakennettava kolmas vaihe on lähes identtinen rakenteilla olevan toisen vaiheen kanssa.

– Yhteistyömme NREPin kanssa tässä kohteessa alkoi jo varhain. Korttelisuunnitelma ja alueen asemakaavamuutos kehitettiin yhdessä. Jo hankkeen alkuvaiheessa alkanut yhteistyö on taannut sen, että varsinainen rakentaminen on sujunut hyvin. Tällä toimintamallilla olemme saaneet hyötyjä rakentamisen tuleviin vaiheisiin, kun aikaisempien vaiheiden opit ovat käytössä, kertoo NCC:n asuntorakentamisen toimialajohtaja Timo Suominen.

NREPin tavoitteena on olla hiilineutraali jo vuonna 2028 Tässä kohteessa on tehty monia edistyksellisiä päästöjä vähentäviä valintoja. Riihitontussa on tavoite lämmittää kohde uusiutuvalla energialla, lämmöntuotossa keskeisessä roolissa olisi silloin yli kilometrin syvyiset maalämpökaivot. Rakennettavalle kiinteistölle haetaan LEED Gold -sertifikaattia. Niittykummun korttelikokonaisuudessa tavoitellaan A-energialuokitusta edistämään rakennusten energiatehokkuutta.

– On ollut ilo tehdä yhteistyötä NCC:n kanssa meille merkittävässä Niittykummun hankkeessa. Valmistuessaan Niittykummun korttelikokonaisuus tulee tarjoamaan asukkailleen monipuolisia palveluita, sekä koteja, joissa on huomioitu niin yhteisöllisyys kuin vastuullisuus useasta kulmasta. Olemme innoissamme Niittykummun metroaseman seudun kehittämisestä, kommentoi Suomen asumisen sijoituksista vastaava johtaja Antti Toropainen NREPiltä.

Asuntojen lisäksi kokonaisuuden suunnittelussa on haluttu panostaa korttelin palveluihin ja yhteisiin tiloihin. Korttelin ensimmäiseen vaiheeseen toteutettiin muun muassa laadukkaita sauna- ja pesulapalveluita sekä kohtaamispaikkoja.

Hankkeen arvo NCC:lle on 25 MEUR ja se kirjataan NCC:n kolmannen kvartaalin tilauskantaan.

Ensimmäinen valmistui kesäkuun lopulla ja uudet asukkaat ovat jo muuttaneet asuntoihin. Toinen vaihe valmistuu syksyllä 2023 ja kolmas vaihe kesällä 2024. Yhteensä Riihitonttuun tulee 602 asuntoa.

Timo Suominen, toimialajohtaja, NCC, timo.suominen@ncc.fi, 050 66 454
Merja Alastalo, viestintäjohtaja, NCC, merja.alastalo@ncc.fi, 050 316 5887

NCC on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Hallitsemme monimutkaiset rakennusprosessit ja rakentamisen kautta vaikutamme myönteisesti asiakkaisiimme ja yhteiskuntaan. Konsernimme toimialoja ovat kiinteistökehitys, rakennus- ja infrastruktuurihankkeet sekä asfaltin ja kiviainesten tuotanto. Vuonna 2021 NCC:n liikevaihto oli noin 53 miljardia Ruotsin kruunua ja työntekijöitä oli 13 000. NCC:n osake on noteerattu Tukholman pörssissä.