Asumisen uusi malli Turun Linnanfälttiin - NCC rakentaa FinCapille puurakenteisen senioritalon

Turun Linnanfälttiin nousee uusi, kolmikerroksinen puutalo varttuneille ihmisille. NCC on sopinut FinCap Kiinteistökehitys Oy:n kanssa talon rakentamisesta. Puisista suurelementeistä rakennettava kokonaisuus valmistuu syksyllä 2022. Sopimuksen arvo on noin 10 miljoonaa euroa.

Havainnekuva: Schauman Arkkitehdit

Kolmikerroksinen puuelementtirakenteinen talo on arkkitehtonisesti näyttävä kokonaisuus, jossa toteutuvat nykyaikaiset asumisen vaatimukset materiaaleissa, varustelussa ja yksilöllisyydessä. Rakennuksen ensimmäisessä kerroksessa sijaitsee asuntojen lisäksi monipuoliset taloyhtiön yhteiset tilat. Rakennuksen jokaisessa kerroksessa sijaitsee omat ruokailu- ja oleskelutilat, jotka toimivat asukkaiden päivittäisenä kohtaamispaikkana. Ensimmäiseen kerrokseen rakentuvat avarat ruokailu-, liike-, taukotilat, varastot ja tekniset tilat sekä laadukas saunaosasto terasseineen. Talo kokonaisuudessaan menee Nonna Groupin käyttöön.

- Luovuus, innovatiivisuus ja ympäristön kunnioitus ovat FinCapin kiinteistökehityksen lähtökohtia. Turun Linnanfältin alue muodostaa historiallisesti ja ympäristöllisesti ainutlaatuisen kokonaisuuden, joka on yksi kärkihankkeistamme, sanoo FinCap Kiinteistökehitys Oy:n aluejohtaja Sami Nyroos

- Linnanherran suunnittelussa on lähdetty elämänkaariajattelusta, jossa varttuneille ihmisille tarjotaan joustavaa ja toiminnallista asumista sekä kotiin vietäviä palveluita. Tarkoituksena on luoda asumisen uudenlainen hybridimalli, Nora Stenvall, Nonna Group Oy:n toimitusjohtaja kuvaa.

Linnanfältin asuinalue on yksi Suomen suurimmista puukerrostalohankkeista. Alue kytkeytyy Aurajokeen, satamaan ja Turun linnaan, jotka yhdessä muodostavat merellisen kaupunkialueiden kokonaisuuden, jonka toiminnot koostuvat asumisesta, koulutuksesta, matkailusta ja työpaikoista. NCC on toteuttanut alueella kahdeksan puukerrostaloa, joihin on valmistunut yhteensä lähes 300 asuntoa.

- NCC aloitti rakentamisen Linnanfältin puutaloalueella ensimmäisten joukossa vuonna 2016. Viihtyisä alue on osoittautunut houkuttelevaksi ja asunnot ovat olleet erittäin suosittuja. Turun linnan kupeeseen nousevan Linnanherran myötä alueesta tulee entistä monimuotoisempi, kertoo NCC:n toimialajohtaja Esa Lehmusvuori.

68 vuokra-asunnon talo tarjoaa ikäihmisille laadukasta asumista sekä siihen liittyviä palveluja. Tiloihin tulee myös kaikille avoin ravintola sekä pihasauna, jota muutkin korttelin yhtiöt voivat vuokrata. Huoneistot ovat kooltaan 24 – 45 neliön yksiöitä. Tarvittaessa asuntoja voidaan yhdistää pariskuntahuoneiksi.

Turun Linnanherran rakennustyöt käynnistyvät kesäkuussa. Talo rakennetaan heinolalaisen VVR Wood Oy:n toimittamista suurelementeistä sääsuojan alla. Näin varmistetaan elementtien pysyminen kuivina asennuksen ja rakentamisen aikana.

- Suurelementit ovat tehtaalla esivalmistettuja yksittäisiä seinäelementtejä, jotka kootaan työmaalla. Puuelementtirakentamisessa teemme tiivistä yhteistyötä elementtitoimittajan kanssa, jotta elementtien valmistus tehtaalla ja niiden kokoonpano työmaalla saadaan aikataulutettua sujuvasti, NCC:n hankekehitysinsinööri Elias Mäkelä kuvailee.

Esa Lehmusvuori, toimialajohtaja, NCC, puh. 050 590 8583, esa.lehmusvuori@ncc.fi

Elias Mäkelä, hankekehitysinsinööri, NCC, puh. 040 078 8430, elias.makela@ncc.fi

Sami Nyroos, aluejohtaja, FinCap Kiinteistökehitys Oy, puh. 040 711 0336, sami.nyroos@fincap.fi

Nora Stenvall, toimitusjohtaja, Nonna Group Oy, puh. 040 773 1399, nora.stenvall@nonnagroup.fi

Satu Holm-Jumppanen, mediasuhteet, NCC, puh. 050 305 4718, satu.holm-jumppanen@ncc.fi

NCC on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Hallitsemme monimutkaiset rakennusprosessit ja rakentamisen kautta vaikutamme myönteisesti asiakkaisiimme ja yhteiskuntaan. Toimialaamme ovat kiinteistökehitys, rakennus- ja infrastruktuurihankkeet sekä asfaltin ja kiviainesten tuotanto. Vuonna 2020 NCC:n liikevaihto oli noin 5,1 miljardia euroa ja työntekijöitä oli 14 500. NCC:n osake on noteerattu Tukholman pörssissä.