NCC rakentaa 21 000 m[2]:n LEED Platinum -toimistorakennuksen Helsingin Vallilaan

NCC on sopinut Pembroke Real Estate Oy:n kanssa uuden toimistorakennuksen rakentamisesta Aleksis Kiven kadulle Helsingissä. Vanhaksi jäänyt toimistorakennus korvataan kestävän kehityksen mukaisella ja energiatehokkaalla 21 000 m[2]:n uudisrakennuksella.

Havainnekuva: Tengbom

Arkkitehtitoimisto Tengbomin suunnittelemat tilat ovat arkkitehtuuriltaan puhdaslinjaiset ja modernit. Rakennus suunnitellaan korkeimman tason LEED Platinum -ympäristöstandardin mukaisesti.

- On hienoa luoda yhdessä NCC:n kanssa kestävän kehityksen mukainen ja energiatehokas rakennus, jonka tilat ovat muuntojoustavat tulevaisuuden tarpeita silmällä pitäen. Kohde sijaitsee strategisella paikalla Vallilassa ja alleviivaa Helsingin kaupungin kanssa jakamaamme ajatusta elävän alueen ja innovatiivisten työpaikkojen luomisesta, sanoo Pembroken Pohjoismaiden aluejohtaja Kristin Willerström

NCC vastaa hankkeen suunnittelusta ja rakentamisesta.

- NCC on kehittänyt ja toteuttanut useita vaativia toimitilahankkeita Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Lähdemme innolla jatkamaan yhteistyötä Pembroken kanssa, jolle rakensimme onnistuneen, vuonna 2015 valmistuneen Mästerhuset-projektin – Tukholman keskustan ensimmäisen LEED Platinum -tason toimistorakennuksen, NCC:n toimialajohtaja Kati Tauriainen kertoo.

Energiatehokas kiinteistö lämpenee maalämmöllä

Teollisuuskadun alueesta halutaan luoda merkittävä työpaikkojen, kulttuurin ja tapahtumien keskittymä. Uudesta, kestävän kehityksen mukaisesta rakennuksesta tulee toimitila, joka toimii osana ympäröivää yhteisöä ja urbaania elämää.

- Toimitilojen loppukäyttäjän, Nordean, toiveiden mukaisesti tavoitteena on soveltaa energiatehokkuutta lisääviä ja kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja koko rakennuksen suunnittelun, rakentamisen ja käyttöprosessin ajan. Kohteeseen suunnitellaan muun muassa kattavaa maalämpöjärjestelmää, jonka avulla tuotetaan yli 80 % rakennuksen lämpöenergiatarpeesta, eli yli 800 MWh vuodessa. Tällä saavutettaisiin 30 vuodessa arviolta noin 1 900 000 kg hiilidioksidipäästövähenemä, Tauriainen kuvailee.

Nykyisen konttorirakennuksen purkutyöt aloitetaan maaliskuussa 2021. Uudisrakennuksen on arvioitu valmistuvan alkuvuodesta 2024. Urakka rekisteröidään Building Nordics -liiketoiminta-alueen työkantaan vuoden 2021 ensimmäisen kvartaalin aikana. Osapuolet ovat sopineet, että sopimuksen arvoa ei julkaista.

Kati Tauriainen, toimialajohtaja, NCC, puh. 050 363 5640, kati.tauriainen@ncc.fi
Satu Holm-Jumppanen, mediasuhteet, NCC, puh. 050 305 4718, satu.holm-jumppanen@ncc.fi

NCC on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Hallitsemme monimutkaiset rakennusprosessit ja rakentamisen kautta vaikutamme myönteisesti asiakkaisiimme ja yhteiskuntaan. Toimialaamme ovat kiinteistökehitys, rakennus- ja infrastruktuurihankkeet sekä asfaltin ja kiviainesten tuotanto. Vuonna 2020 NCC:n liikevaihto oli noin 5,1 miljardia euroa ja työntekijöitä oli 14 500. NCC:n osake on noteerattu Tukholman pörssissä.