NCC mukaan Kansallismuseon korjauksen kehitysvaiheeseen

NCC on tehnyt Senaatti-kiinteistöjen kanssa kehitysvaiheen sopimuksen Kansallismuseon peruskorjaushankkeessa.

Senaatti-kiinteistöt suunnittelee Helsingissä sijaitsevan Kansallismuseon peruskorjausta ja on tehnyt korjauksen kehitysvaiheen sopimuksen tarjouskilpailun voittaneen NCC:n kanssa. Mahdolliset rakentamisvaiheen sopimukset tehdään myöhemmin kehitysvaiheen jälkeen. Korjaustyötä suunnitellaan ja valmistellaan marraskuuhun asti.

Kansallismuseon ovat suunnitelleet arkkitehdit Herman Gesellius, Armas Lindgren ja Eliel Saarinen. Rakennus on valmistunut vuonna 1910 ja se on avattu yleisölle vuonna 1916. Edellinen peruskorjaus valmistui vuonna 2000.

Peruskorjattavien rakennusten pinta-ala on 12 000 m2. Hankkeen kehitysvaiheessa tehdään yhteistyötä tilaajan, käyttäjän ja suunnitteluryhmän kanssa ja määritellään hankkeen tarkempi laajuus ja tekninen toteutus.

Pääosin korjaustyössä keskitytään kuitenkin julkisivujen ja vesikattojen entisöintiin. Töitä tullaan myös tekemään vanhoja materiaaleja ja tekotapoja käyttäen. Talotekniikkapäivitykset sisältävät ainakin uudet IV-koneet ja toimistotiloissa tehdään mahdollisesti joitain kunnostuksia. Sisäpiha (Halkopiha) tullaan kattamaan lasikatteella.

Jarkko Heinonen, toimialajohtaja, NCC, ​jarkko.heinonen@ncc.fi, 040 660 4051
​Merja Alastalo, viestintäjohtaja, NCC​, ​merja.alastalo@ncc.fi​, ​050 316 5887​

NCC on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Hallitsemme monimutkaiset rakennusprosessit ja rakentamisen kautta vaikutamme myönteisesti asiakkaisiimme ja yhteiskuntaan. Konsernimme toimialoja ovat rakennus- ja infrastruktuurihankkeet, asfaltin ja kiviainesten tuotanto sekä kiinteistökehitys. Vuonna 2022 NCC:n liikevaihto oli noin 54 miljardia Ruotsin kruunua ja työntekijöitä oli 12 500. NCC:n osake on noteerattu Tukholman pörssissä.