Turun Syvälahden monitoimitalo toteutusvaiheeseen – NCC ja Caverion toteuttajina

Caverionin ja NCC:n muodostama ryhmittymä, Visible, toteuttaa Turun Hirvensalon Syvälahteen allianssimallilla rakennettavan monitoimitalon. NCC vastaa monitoimitalon rakentamisesta ja Caverion talotekniikasta. Monitoimitalon on suunnitellut Verstas Arkkitehdit Oy.

Syvälahden monitoimitaloon tulee tilat noin 800 peruskouluikäiselle koululaiselle, 140 päiväkotilapselle, kirjastolle, nuorisolle, kouluterveydenhoidolle ja neuvolatoiminnalle. Monitoimitalon rakennustyöt ovat alkaneet maaliskuussa 2016 ja se otetaan käyttöön syksyllä 2018.

NCC:lle sopimuksen arvo on noin 18,5 miljoonaa euroa ja Caverionille noin 5 miljoonaa euroa. Hankkeen tavoitekustannus on kokonaisuudessaan noin 28 miljoonaa euroa.

Tavoitteena muuntuvat monikäyttöiset tilat ja uudenlainen oppimisympäristö

Syvälahden monitoimitalon sisätilat tulevat olemaan monikäyttöiset, muunneltavat ja yhteiskäyttöön soveltuvat. Myös pihasta on suunniteltu paikka, jossa viihdytään myös koulupäivien ulkopuolella. Suunnittelutyöhön ovat osallistuneet myös tulevat käyttäjät.

– Syvälahden monitoimitalon tekemisessä on otettu käyttöön niin kaupungille kuin monelle rakennusyrityksellekin uusia toteutusmalleja. Usko ja luottamus kumppaneihin ovat lisänneet innovatiivisuutta, Syvälahden monitoimitalon rehtori Jarmo Salo sanoo.

– Monitoimitalon teknisillä ratkaisuilla olemme halunneet varmistaa hyvän sisäilman sekä miellyttävät ja turvalliset olosuhteet, jotka ovat talon kaikenikäisten käyttäjien kannalta erityisen tärkeitä asioita, sanoo Caverionin Suomen divisioonajohtaja Jarno Hacklin.

Allianssi perustuu saumattomalle yhteistyölle

Syvälahden monitoimitalo toteutetaan allianssimallilla, jonka periaatteita ovat läpinäkyvyys, luottamus, yhteisvastuullisuus sekä yhteinen riskien ja mahdollisuuksien jako.

– Allianssimalli korostaa yhteistoimintaa, jossa kaikki osapuolet työskentelevät yhteisten tavoitteiden hyväksi, hankkeen parhaaksi. Allianssimalli luo myös erinomaiset edellytykset innovointiin, kun osapuolet työskentelevät yhdessä ja informaatio on avointa, kertoo NCC:n aluejohtaja Esa Lehmusvuori.

– Me tekijät eli tilaaja, käyttäjät, Visible, suunnittelijat ja viranomaiset olemme tehneet tiivistä yhteistyötä jo suunnitteluvaiheessa hyödyntäen uusia menetelmiä. Tiiviin yhteistyömme ansiosta olemme onnistuneet löytämään merkittävää kustannustehokkuutta jo allianssin kehitysvaiheessa, unohtamatta kuitenkaan hankkeelle tilaajan osalta asetettuja tavoitteita. Tämä urakkamalli tukee sitä, että kustannustehokas, käyttäjäläheinen ja avoin työtapa tulee jatkumaan myös rakentamisen aikana, painottaa Jari Nieminen, allianssin projektipäällikkö ja NCC:n työmaapäällikkö.

Jari Nieminen, työmaapäällikkö, NCC Building, p. 010 507 8858, jari.nieminen@ncc.fi
Esa Lehmusvuori, aluejohtaja, NCC Building, p. 010 507 8717, esa.lehmusvuori@ncc.fi
Merja Alastalo, viestintäjohtaja, NCC, p. 050 316 5887, merja.alastalo@ncc.fi

NCC: Visiomme on uudistaa toimialaamme ja tarjota ylivertaisia, kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjois-Euroopassa. Sen liikevaihto vuonna 2015 oli 6,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 18.000. NCC:n osakkeet on noteerattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä.