NCC rakentaa infrastruktuurin kahteen uuteen tuulipuistoon Pohjanmaalla

NCC on saanut OX2:n Storbackenin ja Kröpulnin tuulipuistojen infrarakentamisurakan, joka on arvoltaan yli 10 miljoonaa euroa.

NCC ja johtava pohjoismainen maatuulivoiman kehittäjä OX2 ovat sopineet Storbackenin ja Kröpulnin tuulipuistohankkeiden infrastruktuurin rakentamisesta. Kröpulnin tuulipuisto rakennetaan Uusikaarlepyyhyn ja Storbackenin puisto nousee Vöyriin. Kumpaankin tuulipuistoon pystytetään seitsemän turbiinia, ja puistojen arvioitu kokonaistuotanto on noin 206 GWh vuodessa.

OX2 toteuttaa tuulipuistot markkinaehtoisesti niin sanotulla ”avaimet käteen” eli EPC-sopimuksella, ja ne luovutetaan ostajalle, Infracapitalille vuoden 2021 lopussa. Tämän jälkeen OX2 jatkaa puistojen teknistä ja taloudellista hallinnointia. NCC rakentaa OX2:lle tuulipuistojen infrastruktuurin ja sähkötyöt suunnittelun sisältävänä kokonaisvastuu-urakkana. NCC on aiemmin tehnyt yhteistyötä OX2:n kanssa Ruotsissa, missä rakennetaan parhaillaan Åndbergin 53 tuulivoimalan puistoa.

- On hienoa päästä rakentamaan lisää uusiutuvaa energiaa ja tekemään yhteistyötä OX2:n kanssa myös Suomessa. Markkinaehtoisen tuulivoiman rakentaminen on nyt selvässä kasvussa täällä meilläkin, sanoo NCC Infrastructuren rakennuspäällikkö Mikko Niinimaa.

Vuodesta 2011 lähtien NCC on rakentanut perustukset jo yli 120 tuuliturbiinille yli kymmenessä tuulipuistossa Suomessa. Valtaosa tuulipuistourakoista on sisältänyt sähkötyöt suunnittelusta toteutukseen. Asiantuntemus ja kokemus ovat tehneet NCC:stä yhden Suomen johtavista rakennusyrityksistä alalla.

Mikko Niinimaa, rakennuspäällikkö, NCC, p. 010 507 8365, mikko.niinimaa@ncc.fi
Satu Holm-Jumppanen, mediasuhteet, NCC, p. 050 305 4718, satu.holm-jumppanen@ncc.fi

Tuulivoimala vaatii vahvat perustukset, joiden rakentaminen edellyttää ammattitaitoa ja on myös valuteknisesti haastavaa. Katso video

NCC: Visiomme on uudistaa toimialaamme ja tarjota ylivertaisia kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjoismaissa. Sen liikevaihto vuonna 2018 oli lähes 5,6 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 16 500. NCC:n osakkeet on noteerattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä.