NCC myy Fredriksbergin B- ja C -toimistotalot Helsingissä noin 64 miljoonalla eurolla

NCC on myynyt Konepajan alueelle nousevan toimistokompleksin, Fredriksbergin, B- ja C -talot saksalaisen KanAm Grund Groupin hallinnoimalle rahastolle noin 64 miljoonalla eurolla.

- Fredriksberg on uniikki toimistokohde, jossa yhdistyvät moderni, kestävän kehityksen mukainen suunnittelu, yhteisöllisyys ja kattava palvelutarjonta. On hienoa, että KanAm Grund Group on valinnut ensimmäiseksi Suomessa tehtäväksi sijoituksekseen kohteen, joka sijaitsee yhdellä Helsingin vetovoimaisimmista alueista. Odotamme uutta yhteistyötä innolla, NCC Property Developmentin maajohtaja Petri Bergström sanoo.

Helsingin Vallilassa sijaitseva Konepajan alue on määritelty valtakunnallisesti merkittäväksi teollisuus- ja kulttuuriympäristöksi.

- Fredriksbergia ei ole suunniteltu pelkästään toimistorakennukseksi vaan kohtaamispaikaksi Helsingin asukkaille ja vierailijoille, missä on elämää myös toimistoajan ulkopuolella. Se edustaa hyvin tulevaisuuden toimitilaa, joka on osa kaupungin sykettä, keskellä palveluita ja vaivatonta liikkumista, NCC:n yksikön johtaja Yirui Jiang sanoo.

Fredriksbergin toimistokokonaisuutta kehitetään neljässä vaiheessa. A-talo valmistui ja myytiin Swiss Life Asset Managers -varainhoitoyhtiön hallinnoimalle rahastolle vuonna 2018. Toisen ja kolmannen vaiheen, Fredriksberg B:n ja C:n, rakentaminen on käynnissä ja ne valmistuvat keväällä 2020. B ja C -talojen kokonaislaajuus on 11 000 m2. Viimeisen D-vaiheen toteuttamisen arvioidaan alkavan pian B- ja C-vaiheen valmistumisen jälkeen.

Myyntiajankohtana B- ja C-talojen vuokrausaste oli 40 prosenttia, ja NCC vastaa vapaiden tilojen vuokratakuusta kahden vuoden ajalta.

Kauppa toteutetaan yritysmyyntinä, jonka arvo on noin 64 miljoonaa euroa. Kauppa vaikuttaa positiivisesti NCC Property Development -liiketoiminta-alueen vuoden 2020 toisen kvartaalin tulokseen. Kaupalla on positiivinen kassavirtavaikutus vuoden 2019 viimeisellä neljänneksellä, koska kyseessä on etukäteiskauppa.

Fredriksberg toteutetaan kestävän kehityksen periaatteita noudattaen BREEAM-ympäristöjärjestelmän mukaisesti, tavoitteena Excellent-taso. Alueen sijainti kannustaa julkisten kulkuvälineiden käyttöön ja työmatkapyöräilyyn, myös yhteiskäyttötilat ja palvelut tukevat kestävää kehitystä. NCC pyrkii minimoimaan ympäristövaikutukset ja lisäämään arvoa sekä asiakkaille että yhteiskunnalle ympäristösertifioiduilla rakennuksilla, houkuttelevilla työpaikoilla ja osallistavilla kaupunkiympäristöillä.

www.fredriksberg.fi

Fredriksberg lukuina
Työpisteitä noin 2 000 henkilölle. Vuokrattavaa toimitilaa yhteensä 30 000 m2:

• A-talo: 9 000 m2, käyttöönotto 5/2018
  • B- ja C-talot: 11 000 m2, käyttöönotto 6/2020
  • D-talo: 10 000 m2, käyttöönotto arviolta 2022

Petri Bergström, maajohtaja, NCC Property Development, puh. 050 331 4602, petri.bergstrom@ncc.fi

Yirui Jiang, yksikön johtaja, NCC Property Development, puh. 050 492 3018, yirui.jiang@ncc.fi

Satu Holm-Jumppanen, mediasuhteet, NCC, puh. 050 305 4718, satu.holm-jumppanen@ncc.fi

NCC: Visiomme on uudistaa toimialaamme ja tarjota ylivertaisia kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjoismaissa. Sen liikevaihto vuonna 2018 oli lähes 5,6 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 16 500. NCC:n osakkeet on noteerattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä.

About the KanAm Grund Group
The KanAm Grund Group has handled a transaction volume of over 33 billion US dollars since it was established in October 2000. The owner-managed company focuses on the individual needs of German and international investors, with the geographical emphasis being in Europe and the United States. The company is strategically organized into three business divisions under the umbrella of the KanAm Grund Group: KanAm Grund Kapitalverwaltungsgesellschaft (open-end real estate funds), KanAm Grund Institutional Kapitalverwaltungsgesellschaft (special real estate funds) and KanAm Grund REAM (international investment & asset management advisory). Since its strategic repositioning, KanAm Grund Group, as an international real estate enterprise, has provided real estate investment and asset management services to German private investors, institutional investors and international investors alike, irrespective of the investment vehicles involved.

The retail real estate fund LEADING CITIES INVEST, part of the KanAm Grund Group, is now also present in Helsinki. With a portfolio that now amounts to 30 properties, LEADING CITIES INVEST is now invested in 21 locations in nine countries – Germany, Belgium, France, the United Kingdom, Switzerland, Poland, Spain, Ireland and Finland. The target return in 2019 is once again 3 % for the year.