Huippuyliopisto tekee yhteistyötä virtuaalisessa suunnittelussa NCC:n kanssa

Virtuaalinen suunnittelu ja mallinnus kehittyvät isoin harppauksin rakennusalalla. Alan johtava yliopisto eli yhdysvaltalainen Stanfordin yliopisto järjestää NCC:n kanssa yhteistyössä NCC:n henkilöstölle sertifiointikursseja virtuaalisessa suunnittelussa ja rakentamisen tietomallien hyödyntämisessä.

Virtuaalinen suunnittelu ja mallinnus kehittyvät isoin harppauksin rakennusalalla. Alan johtava yliopisto eli yhdysvaltalainen Stanfordin yliopisto järjestää NCC:n kanssa yhteistyössä NCC:n henkilöstölle sertifiointikursseja virtuaalisessa suunnittelussa ja rakentamisen tietomallien hyödyntämisessä.

NCC on yksi ensimmäisistä pohjoismaisista yrityksistä, joka tekee yhteistyötä Stanfordin yliopiston kanssa. Yhteistyö käynnistyi tänä keväänä Virtual Design and Construction eli VDC-sertifiointikurssilla, jossa Stanfordin yliopistosta oli mukana alan ykkösosaaja professori Martin Fischer.

– Digitalisaatio ja VDC uudistavat toimialamme perinpohjaisesti, ja meidän on vahvistettava osaamistamme näillä alueilla. Haluamme olla edelläkävijöitä ja maksimoida VDC:n hyödyt tuottavuuden ja kestävän kehityksen edistämisessä, Suomen NCC:ssä VDC-ryhmän vetäjänä toimiva Ari Törrönen toteaa.

NCC järjesti ensimmäisen VDC-sertifiointikurssin henkilöstölleen jo vuonna 2014 ja jatkaa nyt kehitystyötä lisäämällä VDC:n käyttöä yrityksen sisällä entisestään yhteistyössä Stanfordin yliopiston kanssa.

Turussa NCC:n hankekehityspäällikkönä työskentelevä Miika Tuominen osallistui kurssille ja on innoissaan saamastaan opista.

– VDC-sertifikaattikurssi avasi omalla kohdallani hyvin sen, mitä kaikkea oikeasti kätkeytyy kirjainyhdistelmän VDC taakse. Kyse on kokonaan uudesta toimintamallista, jossa varsinainen tietomalli ja sen hyödyntäminen muodostavat vain piirakan yhden palasen. Uudenlaiset kokouskäytännöt, suunnittelunohjauksen digitalisointi ja systemaattinen toiminnan mittarointi tuovat raikkaan tuulahduksen vanhaan suunnittelunohjauskäytäntöön, Miika Tuominen kuvailee.

Turussa VDC:stä on otettu käyttöön ns. Big Room -päivät, joilla korvataan suunnittelukokoukset. Hankkeessa suunnitelmat laaditaan tietomallintamalla ja työn edetessä hyödynnetään älynäyttöjä (smart boards), jotka toimivat luonnollisena osana suunnitelmien jatkokehitystä.

– Alkuihmetyksen jälkeen kaikki osapuolet ovat omaksuneet uudet toimintamallit ja työmenetelmät hienosti. Niistä on muodostunut luonnollinen ja tehokas tapa jakaa omat ajatukset muille osapuolille. VDC-menetelmillä saadaan ideasta toteutukseen menevää aikaa lyhennettyä merkittävästi, Tuominen kertoo.

VDC luo osapuolten välille yhteisymmärrystä ja tukee kaikkia koko rakennusprojektin aikana.

– VDC on tärkeä osa-alue, jolla NCC on edelläkävijä. Se on hyvä esimerkki myös siitä, mitä me tarkoitamme kun käytämme termiä Operational Excellence. Tavoitteenamme on jatkaa työtä mm. sertifiointien parissa tulevina vuosina vahvistaaksemme NCC:n osaamista tällä alueella entisestään, Ari Törrönen summaa.

Ari Törrönen, osastopäällikkö, p. 010 507 5644, ari@torronen@ncc.fi

Miika Tuominen, hankekehityspäällikkö, p. 010 507 8796, miika.tuominen@ncc.fi

Merja Alastalo, viestintäjohtaja, p. 050 316 5887, merja.alastalo@ncc.fi

NCC: Visiomme on uudistaa toimialaamme ja tarjota ylivertaisia, kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjois-Euroopassa. Sen liikevaihto vuonna 2015 oli 6,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 18.000. NCC:n osakkeet on noteerattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä.