NCC haluaa kehittää vanhoja kiinteistöjä korjausrakentamisella

Suosituilla kaupunkialueilla kiinteistömarkkinaa kannattaa kehittää korjaamalla vanhoja kiinteistöjä nykyvaatimusten mukaisiksi toimitiloiksi. Korjaaminen ja kiertotalous edistävät myös alan energian- ja materiaalikäytön vähähiilisyyttä.

Teemu Rm ja Eelis Rytknen Business Arena Helsinki tapahtumassa– Toimitiloja etsivät yritykset haluavat olla yhä enemmän sellaisissa paikoissa, joissa on yhä vähemmän tilaa uusille toimitiloille. Kiinteistösijoittajatkin kiinnostuvat korjausrakentamiskohteista, kun saneeraukset on tehty hyvin ja ne vastaavat korjauksen jälkeen uutta kiinteistöä nykyajan kestävän kehityksen ja vastuullisuuden arvot sekä laatuvaatimukset täyttäen, NCC Property Developmentin toimialajohtaja Teemu Rämö sanoo.

NCC on kehittänyt Helsingin keskustassa entisen KY-talon uudeksi Kulma21-kiinteistöksi. Kesällä valmistuva Kulma21 on uudistettu BREEAM-ympäristöluokituksen Excellent-tasolle uusimpien korjausrakentamisen kriteerien mukaan ensimmäisenä Suomessa.

– BREEAM Excellentin lisäksi tavoitteemme on kaikissa uudis- ja korjauskohteissamme A-energialuokka, materiaalipäästöjen puolittaminen 2020-2030 välillä ja EU-taksonomian mukaisuus. Pyrimme edistämään vähähiilisyyttä niin energia- kuin materiaalimielessä ja tutkimme kaikissa hankkeissa materiaalien uudelleenkäytön mahdollisuuksia purkukohteista uudisrakennuksiin sekä kierrätysmateriaaleja, toteaa NCC Property Developmentin kehitys- ja innovaatiokippari Eelis Rytkönen.

NCC on korjausteemalla mukana kiinteistömarkkinaan ja sijoittamiseen keskittyvässä Business Arena Helsingissä tänään. Teemu Rämö ja Eelis Rytkönen osallistuvat päivän keskusteluihin ”Creating value with Sustainable Renovation” ja ”What’s the next step in the digital evolution and PropTech arena?”. NCC on vienyt kiertotalousajattelun messuilla ständillensä asti, joka on pääosin rakennettu käynnissä olevan Espoon Niittyportin perhekeskuksen korjaustyömaan kierrätysmateriaaleista.

Teemu Rämö, toimialajohtaja, NCC Property Development, teemu.ramo@ncc.fi, +358 40 776 7191
Merja Alastalo, viestintäjohtaja, NCC, merja.alastalo@ncc.fi, +358 50 316 5887

NCC on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Hallitsemme monimutkaiset rakennusprosessit ja rakentamisen kautta vaikutamme myönteisesti asiakkaisiimme ja yhteiskuntaan. Konsernimme toimialoja ovat kiinteistökehitys, rakennus- ja infrastruktuurihankkeet sekä asfaltin ja kiviainesten tuotanto. Vuonna 2022 NCC:n liikevaihto oli noin 54 miljardia Ruotsin kruunua ja työntekijöitä oli 12 500. NCC:n osake on noteerattu Tukholman pörssissä.