NCC:n vastavalmistunut kerrostalokohde yltää erinomaisiin hiilijalanjälkituloksiin

Espoon Karakallioon vastikään valmistunut kolmen kerrostalon kokonaisuus yltää erinomaisiin hiilijalanjälkituloksiin. Tuoreet laskelmat osoittavat, että kolmen talon elinkaaren aikaiset päästöt ovat 817–820 kgCO2/brm2 per talo, mikä jää reilusti alle hankkeen alussa FiGBC:n laskentaohjeen mukaisesti asetetun hiilijalanjälkitavoitteen, 1250 kgCO2/brm2. Ympäristöministeriön vuoden 2019 arviointimenetelmän mukaan kolmen talon vastaavat käyttövaiheen tulokset ovat 9,52–10,15 kgCO2e/m2/a. NCC on toteuttanut Karakalliontie 1:n rakennushankkeen yhteistyössä Espoon Asuntojen ja Asuntosäätiön kanssa.

Karakalliontien kohteeseen kuuluu kolme 7-kerroksista pistetaloa sekä pihakannen alle asettuva autohalli. Talot käsittävät kaikkiaan 143 ARA-rahoitteista eli valtion tuella rakennettavaa vuokra- ja asumisoikeusasuntoa. Taloista kaksi NCC toteutti Espoon Asunnoille ja yhden Asuntosäätiölle. Muuttovalmiit talot luovutettiin tilaajille lokakuun lopussa Joutsenmerkki-sertifioituina A-energialuokan asuinrakennuksina.

Hankkeen alussa vuonna 2019 Karakalliontien taloille asetettiin numeerinen hiilijalanjälkitavoite, alle 1250 kgCO2/brm2/talo. Luku pohjautui NCC:n aiemmin kehittämiin, kestävän kehityksen periaatteiden mukaisiin hankkeisiin ja niistä saatuihin hiilijalanjälkituloksiin. Tavoitevaiheessa hiilijalanjälkilaskennassa oli käytössä Level(s)-työkaluun perustuvat FiGBC:n laskentaohje, sillä ympäristöministeriön vuonna 2019 julkaistulla menetelmällä arvioituja kohteita ei vielä ollut.

Karakalliontien tuoreet käyttöönottovaiheen laskelmat osoittavat, että kohteessa päästiin jopa asetettua tavoitetta parempaan tulokseen: kolmen talon elinkaaren aikaiset päästöt ovat 817–820 kgCO2/brm2 talosta riippuen.

– NCC:llä on pitkään panostettu vähähiiliseen ja resurssitehokkaaseen rakentamiseen. Karakallion erinomaiset tulokset osoittavat, että olemme oikealla polulla ja pystymme tarjoamaan asiakkaillemme vähähiilisiä ratkaisuja kehittämissämme hankkeissa, sanoo NCC:n suunnittelujohtaja Mervi Pekkanen.

Hankkeen edetessä ja laskentamenetelmien kehittyessä tulokset laskettiin myös ympäristöministeriön rakennusten vähähiilisyyden arviointimenetelmillä vuosilta 2019 ja 2021. Niiden mukaan Karakallion kolmen kerrostalon elinkaaren aikaiset päästöt ovat 9,52–10,15 kgCO2e/m2/a (YM2019) ja 12,32–13,00 kgCO2e/m2/a (YM2021). Hiilijalanjälkilaskelmat Karakalliontien hankkeeseen teki Sweco Talotekniikka Oy.

Karakalliontien kohde osoittaa, että hiilijalanjäljen pienentäminen on mahdollista myös kohtuuhintaisessa asuntotuotannossa rakentamisen laadusta tinkimättä.

– Karakalliontie on hieno esimerkki laadukkaasta, mutta ennen kaikkea kestävästä ja kohtuuhintaisesta asumisesta. Hiilijalanjälkilaskelmien tulokset ovat erinomaiset ja selvästi muita tänä vuonna valmistuneita ja vielä rakenteilla olevia uudiskohteitamme paremmat. Vuoden 2019 arviointimenetelmällä niissä on päästy tasoon 14–15 kgCO2e/m2/a ja tasoon 16 kgCO2e/m2/a vuoden 2021 menetelmällä. Karakallion hanke tuottikin Espoon Asunnoille arvokasta tietoa ilmastotiekarttatyöhön, joka parhaillaan on käynnissä. Tiekartan on määrä olla valmis tämän vuoden lopussa, sanoo Espoon Asuntojen rakennuttamisjohtaja Pirjo Räihä.

– Asuntosäätiön tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä, parantaa energiatehokkuutta ja saavuttaa kiinteistöjen hiilineutraalius vuoteen 2035 mennessä. Karakallioon valmistunut talomme on ensimmäinen asumisoikeuskohde Suomessa, jolle on myönnetty Joutsenmerkki. Hanke on erinomainen esimerkki siitä, että hiilijalanjäljen pienentäminen on mahdollista myös kohtuuhintaisessa asuntotuotannossa, sanoo Asuntosäätiön rakennuttamisjohtaja Turkka Keravuori.

Karakalliontien kerrostalokohteesta saatua tietoa ja kokemusta hyödynnetään edelleen NCC:n tulevissa suunnittelu- ja rakentamishankkeissa eri toimialoilla.

Mervi Pekkanen, asuntorakentamisen suunnittelujohtaja, NCC, p. 050 302 1580
Pirjo Räihä, rakennuttamisjohtaja, Espoon Asunnot, p. 040 533 0021
Turkka Keravuori, rakennuttamisjohtaja, Asuntosäätiö, p. 041 515 2420
Merja Alastalo, viestintäjohtaja, NCC, p. 050 316 5887

NCC on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Hallitsemme monimutkaiset rakennusprosessit ja rakentamisen kautta vaikutamme myönteisesti asiakkaisiimme ja yhteiskuntaan. Konsernimme toimialoja ovat kiinteistökehitys, rakennus- ja infrastruktuurihankkeet sekä asfaltin ja kiviainesten tuotanto. Vuonna 2021 NCC:n liikevaihto oli noin 53 miljardia Ruotsin kruunua ja työntekijöitä oli 13 000. NCC:n osake on noteerattu Tukholman pörssissä.