NCC korjaa Malmin kirkon Helsingissä

Helsingin seurakuntayhtymä on valinnut NCC:n tekemään vuonna 1981 valmistuneen Malmin kirkon peruskorjauksen. Helsingin kaupunginmuseo on mukana arkkitehti Kristian Gullichsenin suunnitteleman kirkon korjaustyön ohjauksessa.

Malmin kirkon peruskorjausurakka alkaa toukokuun 2023 alussa ja NCC:n urakan osuus koko remontista on tarkoitus valmistua vuoden 2024 loppuun mennessä. Nyt tehtävässä peruskorjauksessa vesikatto, julkisivun tiilet ja ulkoseinien lämmöneristeet uusitaan sekä tiiveyttä parannetaan. Kirkon salaojat uusitaan ja piha-aluetta parannetaan.

Yksi peruskorjauksen suurimmista töistä on kirkon talotekniikan uusiminen. Remontissa parannetaan merkittävästi rakennuksen energiatehokkuutta. Helsingin Seurakuntayhtymän energiasäästötavoitteiden saavuttamiseksi rakennus tullaan liittämään tontille tehtävään maalämpöjärjestelmään. Myös kirkon sisätiloja muokataan remontissa toimivimmiksi ja monikäyttöisemmiksi.

Kristian Gullichsenin suunnitteleman punatiiliverhoillun kirkon ilme säilyy ennallaan. Kirkko avataan seurakuntalaisille jälleen keväällä 2025.

– Reilun 46 000 jäsenellään Malmi on Helsingin suurin seurakunta ja yksi Suomen suurimmista. Malmin kirkko on seurakuntamme pääkirkko, joten sen korjaaminen nykypäivän vaatimukset täyttäväksi ja monikäyttöiseksi tilaksi on tärkeää, sanoo Malmin seurakunnan kirkkoherra Elina Perttilä.

– Kirkkojen rakentaminen on rakentajille ollut perinteisesti uran huipennuksia. Kirkkojen korjaaminen on vähintään yhtä merkittävä kokemus. Onkin poikkeuksellista, että pääsemme NCC:llä aloittamaan jo toisen kirkkoprojektin tänä vuonna. Malmin kirkon projektissa tehdään vieläpä merkittäviä toimenpiteitä energiatehokkuuden parantamiseksi ja hiilijalanjäljen minimoimiseksi, kertoo NCC:n korjausrakentamisen toimialajohtaja Jarkko Heinonen.

Aiemmin tänä keväänä NCC aloitti Myyrmäen kirkon peruskorjauksen Vantaalla.

Malmin kirkon korjaustyön urakan arvo noin 8,5 miljoonaa euroa ja se kirjataan NCC Building Nordicsin tilauskantaan toisen kvartaalin aikana.

Jarkko Heinonen, toimialajohtaja, NCC, jarkko.heinonen@ncc.fi, 040 660 4051
Merja Alastalo, viestintäjohtaja, NCC, merja.alastalo@ncc.fi, 050 316 5887

NCC on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Hallitsemme monimutkaiset rakennusprosessit ja rakentamisen kautta vaikutamme myönteisesti asiakkaisiimme ja yhteiskuntaan. Konsernimme toimialoja ovat rakennus- ja infrastruktuurihankkeet, asfaltin ja kiviainesten tuotanto sekä kiinteistökehitys. Vuonna 2022 NCC:n liikevaihto oli noin 54 miljardia Ruotsin kruunua ja työntekijöitä oli 12 500. NCC:n osake on noteerattu Tukholman pörssissä.