NCC voitti Vuoden työmaa -kilpailun

NCC:n työmaa Project Boost C5 Helsingin Vallilassa on voittanut Rakennuslehden järjestämän Vuoden työmaa -kilpailun. Kyseessä on Nordean käyttöön tuleva toimistorakennus, hankkeen tilaaja on globaali kiinteistökehittäjä Pembroke.

Uusi rakennus on osa Nordea Campus -korttelia Helsingin Vallilassa. Nordealla on korttelissa yhteensä seitsemän rakennusta, jotka yhdessä muodostavat tiiviin kokonaisuuden. Vanhaksi jäänyt 1970-luvulla rakennettu toimistorakennus päätettiin korvata kestävän kehityksen mukaisella ja energiatehokkaalla 21 000 m2:n uudisrakennuksella.

Uudisrakennus on arkkitehtonisesti ja rakenteellisesti vaativa kokonaisuus, ja sijainti muiden rakennusten ympäröimänä on tehnyt projektista myös logistisesti haastavan. Rakenteilla oleva toimistotalo on suunniteltu korkeimman tason LEED Platinum -ympäristöstandardin mukaiseksi.

Valinnan Vuoden työmaaksi tehnyt raati kiinnitti työmaalla huomiota muun muassa seuraaviin asioihin: työmaan johtaminen, työturvallisuus, hankkeen tekninen ja muu vaativuus sekä riskien hallinta, suunnittelun ohjaus, tietomallin ja muiden digitaalisten ohjaustyökalujen hyödyntäminen, aikataulun ja kustannusten hallinta, laadunvarmistus, kehitys ja innovaatiot työmaalla, ympäristökysymysten huomioon ottaminen sekä yhteistoiminnan sujuvuus tilaajan ja eri osapuolten kanssa. Tänä vuonna keskiöissä oli laadunvarmistus.

– NCC:n työmaalla korostuivat hyvä johtaminen ja toimiva viestintä. Raatiin teki vaikutuksen luova ongelmanratkaisu ja korkeatasoinen laadunhallinta, johon kuuluvat myös työmaan moitteeton turvallisuus ja siisteys, sanoo raadin puheenjohtaja, Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK ry:n toimitusjohtaja Maria-Elena Ehrnrooth.

– Olemme tehneet tiivisti yhteistyötä tilaajan eli Pembroken kanssa aivan projektin alusta alkaen. Se, että tilaaja tietää tarkasti mitä se haluaa, on auttanut myös meitä työmaalla kehittämään omaa toimintaamme. Olemme panostaneet erityisesti laatuun ja kiinnittäneet normaalia enemmän huomiota aliurakoitsijoiden kanssa tehtyihin sopimuksiin, jotta sama laatutaso ja tavoitteet ovat kirkkaina kaikilla työmaalla työskentelevillä, sanoo projektinjohtaja Jaakko Hakala NCC:ltä.

– Tämän työmaan porukka on loistava esimerkki tiimistä, joka jatkuvasti kehittää työtapojansa. Pitkään yhdessä toimineesta tiimistä on muotoutunut tiivis yhteisö, jonka oivalluksia ja ideoita hyödynnetään myös muilla NCC:n työmailla, kiittelee NCC:n Suomen maajohtaja Kati Tauriainen.

– Me Pembrokessa olemme iloisia siitä, että NCC:n työmaatiimi on saanut tunnustusta heidän korkeasta laatutasosta ja ammattitaidosta, joita tiimi on osoittanut projektin alusta alkaen. NCC vastasi asetettuihin haasteisiin ja osoitti olevansa avoin uusille ideoille ja ylitti odotukset. Tämän seurauksena myös rakennus ylittää alkuperäiset odotuksemme, sanoo Dan Perkins, Senior Director, Development, Pembroke.

– Nordealla on ollut erittäin hyvä luottamuksellinen yhteistyösuhde sekä Pembrokeen että NCC:hen, ja sen ansiosta nordealaisten työ korttelin muissa rakennuksissa on voinut jatkua normaalisti koko hankkeen ajan. NCC:n työmaa on myös ollut erityisen siisti ja hyvin järjestetty, mikä on varmasti tuonut tehokkuutta ja edesauttanut hankkeen pysymistä aikataulussa, kiittelee Nordean toimitiloista Suomessa vastaava johtaja Antti Tainio.

Edellisen kerran NCC voitti Vuoden työmaa -palkinnon Kansalliskirjaston peruskorjausurakalla vuonna 2014. Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL ry:n ja Rakennuslehden yhteinen työmaakilpailu käynnistyi 1986. Kilpailun asiantuntijaraadin tarkoitus on tuoda näkyviin työmaiden osaamista ja jakaa parhaita käytäntöjä julkisten esimerkkien kautta.

Project Boost C5

• Omistaja: Aleksis Finland Oy (edustajana Pembroke Real Estate)
  • Käyttäjä: Nordea
  • Projektinjohtourakoitsija: NCC
  • Työmaan valvonta: Ramboll CM
  • Pääsuunnittelu: Tengbom
  • Rakennesuunnittelu: Sweco
  • LVIAS-suunnittelu: Granlund
  • Geotekninen suunnittelu: Sipti
  • Liikennesuunnittelu: WSP Finland
  • Työmaan aikataulu: 2021 – 2024
  • Puretun vanhan rakennuksen pinta-ala: 14 156 br-m2
  • Uudisrakennuksen (+ kellarin) pinta-ala: 20 934 br-m2
  • Työmaan ominaisuudet: korkeat laatuvaatimukset (erityisesti julkisivu ja alakatot), paljon riskejä, jotka on hallittu, hyvä työturvallisuuden taso, avoin viestintäkulttuuri

Jaakko Hakala, projektinjohtaja, NCC, jaakko.hakala@ncci.fi, 050 367 3251
Merja Alastalo, viestintäjohtaja, NCC, merja.alastalo@ncc.fi, 050 316 5887

NCC on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Hallitsemme monimutkaiset rakennusprosessit ja rakentamisen kautta vaikutamme myönteisesti asiakkaisiimme ja yhteiskuntaan. Konsernimme toimialoja ovat rakennus- ja infrastruktuurihankkeet, asfaltin ja kiviainesten tuotanto sekä kiinteistökehitys. Vuonna 2022 NCC:n liikevaihto oli noin 54 miljardia Ruotsin kruunua ja työntekijöitä oli 12 500. NCC:n osake on noteerattu Tukholman pörssissä.