NCC toteuttaa Myyrmäen kirkon peruskorjauksen

NCC peruskorjaa Vantaan seurakuntayhtymälle vuonna 1984 valmistuneen Myyrmäen kirkon. Urakan arvo on noin yhdeksän miljoonaa euroa.

Akateemikko Juha Leiviskän suunnitteleman Myyrmäen kirkon peruskorjaus on suunniteltu valmistuvaksi keväällä 2024. Peruskorjauksessa säilytetään kirkon arkkitehtoniset arvot. Korjaus toteutetaan yhteistyössä Vantaan kaupunginmuseon kanssa.

Myyrmäen kirkon peruskorjaus toteutetaan projektinjohtourakkana. NCC johtaa hanketta läheisessä yhteistyössä Vantaan seurakuntayhtymän kanssa. NCC vastaa hankkeessa rakennustyöstä ja työmaan johtovelvollisuuksista.

Kirkko on ollut suljettuna sisäilmaongelmien vuoksi vuodesta 2019. Nyt tehtävään peruskorjaukseen kuuluu mm. rakenteiden korjausta, tilamuutoksia ja sisäilmaan liittyviä korjaustoimia, kuten tiivistystöitä ja talotekniikan uusimista. Lisäksi tehdään laajat maarakennustyöt ja pihan kunnostus.

– On hienoa, että tällainen arvokiinteistö korjataan ja se tulee jälleen sille tarkoitettuun käyttöön Myyrmäen alueen kirkkona. Projektinjohtourakka on erinomainen toteutusmalli monitahoisiin peruskorjauksiin, kaikki osapuolet saadaan saman pöydän ääreen yhdessä etsimään parhaat ratkaisuvaihtoehdot. Käynnissä olleen kehitysvaiheen aikana olemmekin jo tehneet yhdessä seurakunnan ja suunnitteluryhmän kanssa merkittävää suunnitelmien kehittämistä mm. toteutusvaiheen sujuvoittamiseksi. Tulevan korjauksen avulla saamme kirkon tilat taas käyttöön maltillisella hiilijalanjäljellä - korjaaminen on kestävää kehitystä parhaimmillaan, sanoo NCC:n korjausrakentamisen toimialajohtaja Jarkko Heinonen.

– Kirkkorakennukset ovat seurakuntien arvokkainta kiinteistöomaisuutta. Jokaisella Vantaan seurakunnalla tulee olla oma kirkko, ja Myyrmäen kirkko on Vantaankosken seurakunnan pääkirkko. Tavoitteena on, että kirkko avataan käyttöön entistä parempana ja käyttäjille ja työntekijöille turvallisena rakennuksena alkukesästä 2024, toteaa Vantaan seurakuntayhtymän kiinteistöjohtaja Timo Kraufvelin.

Myyrmäen kirkkoa kutsutaan myös Valon kirkoksi. Sen suunnittelusta järjestettiin aikanaan kilpailu, jonka Juha Leiviskän ehdotus voitti. Leiviskän päätöiksi luetaan Myyrmäen kirkon lisäksi Pyhän Tuomaan kirkko Oulussa sekä Männistön kirkko Kuopiossa. Nyt Myyrmäen kirkon korjaustöiden pääsuunnittelijana toimii Arco Architecture Company. Hankkeen LVIA- ja sähkösuunnittelusta vastaa Rejlers Finland ja rakennesuunnittelusta Ideastructura. Rakennuttajakonsulttina ja valvojana toimii Rapp Valvontakonsultit.

Myyrmäen kirkon korjaustyöurakan arvo on noin yhdeksän miljoonaa euroa ja se kirjataan NCC Building Nordicsin vuoden 2023 ensimmäisen kvartaalin tilauskantaan.

Jarkko Heinonen, toimialajohtaja, NCC, jarkko.heinonen@ncc.fi, +358 40 660 4051
Merja Alastalo, viestintäjohtaja, NCC, merja.alastalo@ncc.fi, +358 50 316 5887

NCC on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Hallitsemme monimutkaiset rakennusprosessit ja rakentamisen kautta vaikutamme myönteisesti asiakkaisiimme ja yhteiskuntaan. Konsernimme toimialoja ovat rakennus- ja infrastruktuurihankkeet, asfaltin ja kiviainesten tuotanto sekä kiinteistökehitys. Vuonna 2022 NCC:n liikevaihto oli noin 54 miljardia Ruotsin kruunua ja työntekijöitä oli 12 500. NCC:n osake on noteerattu Tukholman pörssissä.