NCC:n Fredriksbergin viimeinen vaihe valmistui – MTV:n Pöllölaakso muuttaa loppuvuodesta

NCC:n kehittämä ja rakentama Fredriksberg D on valmistunut kiinteistökokonaisuuden viimeisenä osana Helsingin Vallilan Konepajan alueelle. MTV:n Pöllölaakso, Suora Broadcast Oy ja Kanresta muuttavat uuteen rakennukseen loppuvuoden aikana. Fredriksberg on toteutettu BREEAM-ympäristösertifikaatin Excellent-tason mukaisesti.

Fredriksbergin punatiilinen talorivistö on nyt yhteneväinen kokonaisuus Sturenkadun varrella, jossa se tarjoaa toimitilojen lisäksi monia toivottuja palveluja alueen asukkaille. Kokonaisuus muodostuu neljästä toisiinsa kytketystä toimistotalosta, jotka NCC on rakentanut vaiheittain. Ensimmäinen vaihe, Fredriksberg A, valmistui keväällä 2018, seuraavat, B- ja C-talot valmistuivat toukokuussa 2020. D-talo on nyt valmistunut, piha- ja sisustustyöt ovat kuitenkin vielä käynnissä. Kiinteistön omistaa abrdn-sijoitusyhtiön hallinnoima rahasto.

MTV:n tekniikan tuottama hukkalämpö hyödynnetään talon lämmityksessä

Fredriksberg D:lle haetaan parhaillaan BREEAM Excellent -tason ympäristösertifiointia (Building Research Establishment Environmental Assessment Method). Talolla on jo olemassa suunnitteluvaiheen BREEAM-sertifiointi, mutta lopullinen myönnetään vasta talon valmistuttua. Fredriksbergin aiemmille rakennuksille on jo myönnetty BREEAM Excellent -sertifikaatit. Luokituksen saavuttamiseksi toimitilan tulee täyttää vähintään 70 % vaativan luokituksen maksimipisteistä ja useimmiten tarvitaan myös innovaatiopisteitä.

– NCC:n jokaisessa toimitilakehityshankkeessa BREEAM Excellent on vakiotoimintatapa. Erinomainen taso vaatii hankkeelta lukuisia vastuullisuuteen liittyviä valintoja jo suunnittelupöydältä lähtien. Tässä kohteessa on lisäksi ympäristön näkökulmasta erityistä se, miten vuokralaisten välttämättömien laitteiden tuottamaa hukkalämpöä hyödynnetään merkittävänä osana kiinteistön lämmitystä, NCC:n projektipäällikkö Elina Salo sanoo.

– Mediatalona suurimmat päästömme syntyvät luonnollisesti sisällöntuotannoistamme. Haluamme jatkuvasti petrata ympäristöasioissa. Pyrimme minimoimaan toiminnastamme aiheutuvat päästöt ja jätteet, hyödyntämään kiertotalouden mahdollisuudet. Osana tätä kehitysmatkaa meille oli todella tärkeää, että MTV:n uusissa toimitiloissa nämä toiveet ja tarpeet on otettu huomioon rakennusvaiheesta lähtien, kertoo People, Brand & Culture -yksikön johtaja Susa Valvio MTV:ltä.

Studiohaasteet innostivat kokeneita rakentajia

Rakentajille vaiheittain valmistuneissa kiinteistöissä on paljon toistoa, mutta kiinteistön vuokralaisten MTV:n ja SUORA Broadcastin korkeantason vaatimukset studiorakentamiselle ovat tuoneet myös uudenlaista äänieristystyötä.

– Tämä on ollut hyvin kiinnostava rakentamishanke, jossa olemme päässeet käyttämään erikoisosaamistamme ja oppimaan myös uutta, mikä on kokeneille rakentajalle aina innostavaa. Studioiden rakentamisessa on ollut erityisen tiukat äänivaatimukset ja erityistä oli myös taloteknisten järjestelmien yhteensovittaminen studiotekniikan kanssa. Hankkeessa mallintamisen innovatiivinen käyttö mahdollisti meille esimerkiksi mallipohjaisen aikatauluseurannan ja toi myös Tekla BIM Awardsissa kunniamaininnan, NCC:n työpäällikkö Jyrki Kanto kertoo.

Elina Salo, projektipäällikkö, NCC, elina.salo@ncc.fi, 041 543 9232
Tea Siikonen, yritysviestintä- ja vastuullisuuspäällikkö, MTV Oy, tea.siikonen@mtv.fi, 040 539 5498,
Merja Alastalo, viestintäjohtaja, NCC, merja.alastalo@ncc.fi, 050 316 5887

NCC on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Hallitsemme monimutkaiset rakennusprosessit ja rakentamisen kautta vaikutamme myönteisesti asiakkaisiimme ja yhteiskuntaan. Konsernimme toimialoja ovat kiinteistökehitys, rakennus- ja infrastruktuurihankkeet sekä asfaltin ja kiviainesten tuotanto. Vuonna 2021 NCC:n liikevaihto oli noin 53 miljardia Ruotsin kruunua ja työntekijöitä oli 13 000. NCC:n osake on noteerattu Tukholman pörssissä.