Scandic Simonkentän ilme uudistui laajamittaisella remontilla

NCC:n toteuttama Simonkentän Scandic-hotellin remontti valmistui vuodenvaihteessa. Helsingin ydinkeskustan työmaalla oli työskennelty vuoden 2017 tammikuusta alkaen hotellin laaja-alaisen remontoinnin parissa.

Projektin aikana kaikki 360 huonetta remontoitiin, minkä lisäksi hotelliin valmistui uusi 240 vieraan tapahtumakerros, jonka tilat ovat helposti muunneltavissa eri tarpeisiin. Hotellin yhteyteen rakennettiin myös uusi 150 asiakaspaikan ruokaravintola.

Jo alkujaan ympäristötavoitteiden mukaisesti rakennettu hotelli on nyt entistäkin energiatehokkaampi led-lamppujen laajamittaisen käyttöönoton myötä. Taloteknisiä uudistuksia tehtiin myös muun muassa ilmastointiin ja viemäröintiin. Hotellin toisen kerroksen vanhoihin liiketiloihin rakennettiin kokoustiloja ja kolmannen kerroksen keittiö remontoitiin.

– Ympäristönäkökulman huomioiminen oli tärkeää. Uusimme tuhansia lamppuja – kaikki lamput huoneissa sekä yleisissä tiloissa, kuten ravintoloissa ja käytävillä vaihdettiin led-lampuiksi. Lisäksi tehtiin viemäreiden sukituksia ja uudistettiin ilmastoinnin sekä jäähdytyksen tekniikkaa. Nyt asiakkaalla on mahdollisuus esimerkiksi säätää huoneensa lämpötilaa kahdella asteella suuntaansa oman mieltymyksensä mukaan, hotellinjohtaja Outi Hanhijärvi sanoo.

Työmaa toimivan hotellin ohessa

1990-luvun lopussa rakennettu Scandic Simonkenttä avasi ovensa vieraille vuoden 2000 kesäkuussa. Nyt huoneet saivat remontin yhteydessä päivitetyn ilmeen, kun niiden sisustus ja kalusteet uudistettiin. Kiivaassa tahdissa remontoitiin lähes kaksi huonetta jokaista päivää kohden. Oman lisämausteensa urakkaan toi hotellin jatkuva aukiolo läpi remontoinnin.

– Huoneet remontoitiin jakamalla ne neljään lohkoon. Kolme neljäsosaa oli aina asiakaskäytössä ja satakunta huonetta meillä. Esimerkiksi kaikki osastoinnit piti tehdä niin, ettei työmaan ja siviilipuolen välillä ollut kulkua. Logistiikka toteutettiin ulkoapäin ja kaikki sisäiset hissit pidettiin asiakkaiden käytössä. Sisälle mentiin aina yhden huoneen ikkunasta, vastaava työnjohtaja Petri Lilja NCC:ltä kertoo.

– Suurimmat haasteet olivat silloin, kun remontoitavien huoneiden lähellä oli asukkaita. Meluhaittaa oli satunnaisesti, mutta asiakaspalautteen perusteella häiriöitä ei ollut mitenkään kohtuuttomasti. Osoitimme, että toiminnassa olevan hotellinkin voi remontoida, sanoo Hanhijärvi.

Tilat luovutettiin juuri ennen vuodenvaihdetta ja työmaa purettiin tammikuun alussa. Remontin myötä Simonkenttä pystyy palvelemaan asiakkaitaan yhä paremmin ja monipuolisemmin. Hanhijärvi kiittelee sujuvaa yhteistyötä NCC:n kanssa.

– Tärkeää oli se, että työjohdon kanssa oli jatkuva keskusteluyhteys siitä, mitä tapahtuu ja mitä tehdään milloinkin. Suunnittelu onnistui hyvin haastavissakin paikoissa, kuten vastaanottotiskin ympärillä tehdyssä työssä. Kaikki aikataulutettiin ja mietittiin tarkasti, jotta sekä vieraille että henkilökunnalle aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa. Molemmat ymmärsivät, että kun hotelli on osittain käytössä, tarvitaan joustoja molemmin puolin.