NCC kehittää inhimillisiä käyttäjäkokemuksia toimitiloihin
NCC esittelee RecoTech-tapahtumassa käyttäjäkeskeistä Urban Sense -palvelukonseptia. Sen tavoitteena on luoda urbaani käyttäjäkokemus ja yhdistää yhteistyöverkosto pilotoimaan digitaalisia ratkaisuja. Näiden avulla halutaan tukea rakennuksen loppukäyttäjän arkea.
NCC:n kiinteistökehitysyksikkö vastaa asiakkaiden arjen ja työtapojen muuttumiseen asettamalla toimitilojen suunnittelun lähtökohdaksi loppukäyttäjän.
- Haluamme rakentaa tiloja, jotka auttavat asiakkaan arkea, kertoo Eelis Rytkönen NCC:n kiinteistökehityksestä.
Ruoholahteen vuonna 2022 nousevan We Land-toimitilakohteen digitaalisen käyttäjäkokemuksen kehittäminen on aloitettu tänä syksynä. Konsepti on syntynyt yhteistyössä isoa asiantuntijajoukkoa osallistaen ja käyttäjiä haastatellen.
- Projektissa on mukana noin 20 osallistujaa eri tahoilta: hissiyhtiö, aulapalvelut, arkkitehdit sekä monia muita. Loppukäyttäjä hyötyy laajasta palvelutarjonnasta, sanoo Rytkönen.
Ketterää ideoiden pilotointia
NCC innovoi uusia digitaalisia käyttäjäkokemuksia yhdessä start-upien kanssa.
- NCC:n kokeilukulttuuri ja tekemisen meininki avaavat ovet nopeille pilotoinneille ja liikkeelle lähdöille, kiittää We Landin Urban Sense -työpajoja ja digitaalista palvelukonseptin kehitystä fasilitoiva Antti Pitkänen Agile Workilta.
- Luottamuksen ja avoimuuden kulttuuri sekä kyvykkyys ottaa pieniä proptech-toimijoita mukaan käyttäjien polkujen innovointiin toimivat asiakkaan eduksi, sanoo Pitkänen.
Kolmessa viikossa tapaamisesta demoon
RecoTechissa on mahdollista kokea tuoreimman start-up-kumppanin, Skandal Technologies -yhtiön, kanssa toteutettava demo. NCC:n ja Skandal Techin yhteistyö on kehittynyt kolmessa viikossa ensimmäisestä yhteydenotosta yleisölle esiteltäväksi kokeiluksi.
- Näytämme RecoTechissa esimerkin, miten valoilla hallittava tilan käyttö auttaa intuitiivisesti tapahtumakävijöitä. Ambient Communication -valot reagoivat lounasravintolan kävijämääriin ja ohjaavat vieraat jonoon otolliseen aikaan, kuvaa Skandal Techin perustaja Tapio Rosenius.
Kiinteistössä liikkuvan ihmisen kokemusta reaaliaikaisesti ohjaavat ratkaisut puhuttelevat Urban Sense -konseptiin sopivia kumppaneita etsivää Eelis Rytköstä.
- Olemme korvat höröllä käyttäjän arkea helpottaville sekä kiertotaloutta, kiinteistöjen tehokkaampaa käyttöä ja elinkaaren pidentämistä tukeville digitaalisille innovaatioille, Rytkönen sanoo.
Vanhoista kiinteistöistä ja infrasta lisäarvoa uudella teknologialla
Skandal Techin ratkaisu perustuu ihmisen luonnolliseen käyttäytymiseen. Pienellä investoinnilla voi tehostaa merkittävästi vanhojen rakennusten ja infran käyttöä.
- Pilotoimme parhaillaan Lontoossa junaoperaattorin kanssa asemalaiturin valo-ohjausta junavaunuihin, joissa on tilaa. Ratkaisu parantaa sekä matkustajan kokemusta että tehostaa kaluston käyttöä. Tavoitteena on luopua ylimääräisestä junakapasiteetista, kertoo Rosenius.
Kuva: Skandal Technologies. Riadin Qasr Al Hokm Downtown Metro Stationiin on valittu POET Ambient Communication -ratkaisu ohjaamaan ihmisten liikkumista tilassa. Valot auttavat tehokasta tilankäyttöä sekä luovat rauhallisen tunnelman.
- Teemme mielellämme kokeiluja, joilla voi olla mahdollisuuksia skaalautua isompiin hankkeisiin, toteaa Rytkönen. We Landin lisäksi kehitysputkessa on Vallilassa sijaitsevan Fredriksbergin toimistotalon käyttäjäkokemuksen muotoilu teknologiakumppanien kanssa.
Eelis Rytkönen ja Antti Pitkänen kertovat Urban Sense -konseptista RecoTech-tapahtumassa, Train Factoryssa 20.11.2019. Tapio Rosenius puhuu tapahtumassa Skandal Technologies -yhtiön Ambient Communication -ratkaisuista, joilla yleisön käyttäytymistä voidaan ohjata erilaisissa rakennetuissa ympäristöissä.
Eelis Rytkönen ja Antti Pitkänen: It makes total urban sense, doesn’t it?
Tapio Rosenius: Ambient communication for real-time environments