NCC jatkaa Kajaanin teiden hoitajana

NCC on allekirjoittanut sopimuksen Lapin ELY-keskuksen Kajaanin alueurakasta. Suomen laajimpiin kuuluva tienhoitourakka sisältää alueen valtion teiden talvi- ja kesäkunnossapidon. NCC toimi Kajaanin tienhoitajana myös edellisen urakkakauden.

Sopimuksen mukaisesti NCC huolehtii vuosina 2018–2023 Kajaanin alueen valtion teiden talvikunnossapidosta, sorateiden pinnan hoidosta, viher- ja puhtaanapitotöistä, erilaisten varusteiden ja laitteiden kuten liikennemerkkien kunnossapidosta sekä päällysteiden paikkauksista. Viisivuotinen urakka alkaa 1.10.2018 klo 12.00 ja päättyy samaan aikaan vuonna 2023.

Yli 1700 kilometriä kunnossapidettävää tietä

Tiestömäärältään Kajaanin urakka on Suomen suurimpia. Urakkaan kuuluu 1 728 km ajoväyliä ja 88 km kevyenliikenteenväyliä. Tiestön pituus on siis pidempi kuin matka Helsingistä Rovaniemelle ja takaisin. Urakan eteläisimmät osat ovat Sotkamon eteläpuolella ja pohjoisimmat Puolangan korkeudella. Lännessä urakkaraja ylettyy vain 70 kilometrin päähän Oulusta.

Urakassa korjataan vuosittain päällysteitä 500 asfalttitonnin ja kunnostetaan sorateitä 35 000 mursketonnin verran. Teiden ojituksia parannetaan vuosittain 134 kilometriä.

Kajaanin alueen talvet tienhoitajille vaikeita

Kajaanin alueurakka on ollut NCC:n hoidossa myös edelliset seitsemän vuotta, 2011–2018. Nykyisin kaikki alueurakat ovat viisivuotisia, joten nyt päättyvä sopimus on viimeisimpiä seitsemänvuotisia alueurakoita. Urakassa NCC:ltä jatkaa sama kokenut henkilöstö kuin aiemmin, vastaavana työnjohtajana Margo Luukkanen.

Talvi on Kajaanin alueella pitkä ja luminen, mikä tarkoittaa tienhoitajille haasteita. Tähän auttavat osaavat tekijät ja riittävä kalusto. Kajaanin tiestöä hoitaakin talvikaudella yli 30 yksikköä kuorma-autoja ja traktoreita.

- Talvikeli alueella on hyvin hankala. Keskellä Suomea kun talvi ei ole Etelä-Suomen lauha talvi, eikä selkeää pitkää pakkastalvea enää juuri esiinny, kuten pohjoisimmassa Suomessa. Kajaanin urakassa siis talvikausina taistellaan sekä etelän että pohjoisen Suomen haasteita vastaan, mutta ilman kummankaan helpompia puolia, sanoo NCC:n rakennuspäällikkö Joonatan Luhtaniemi.

Urakan tärkeimpiä ylläpidettäviä väyliä ovat aluetta halkovat valtatiet 5 ja 6, sekä Oulun suuntaan Valtatie 22 ja lounaaseen vt 28. Ne ovat Liikenneviraston määrittelemän teiden hoidon palvelutason mukaisesti 1. luokan teitä, joilla tienpinta pyritään pitämään lumettomana ja liukkauden ongelmatilanteet estämään ennakoivasti liukkauden torjunnalla.

Lisätietoja: Joonatan Luhtaniemi, rakennuspäällikkö, p. 010 507 6555, joonatan.luhtaniemi@ncc.fi