NCC ja Swerock vähentävät työvaiheen ilmastovaikutuksia sähköisellä betonipumpulla. Kuva: Katri Vilenius/Swerock

NCC ja Swerock vähentävät työvaiheen ilmastovaikutuksia sähköisellä betonipumpulla

NCC:n asuntorakennustyömaalla Espoon Niittykummussa on kesäkuun alussa säpinää. Rakenteilla olevan Riihitonttu-kohteen kolmas vaihe on edennyt autohallin kannen valuun, eikä kyseessä ole aivan perinteinen menetelmä.

Valu toteutettiin betonivalusta vastaavan urakoitsijan, Swerockin, uudenuutukaisella iONTRON Hybridi autobetonipumpulla, jonka energianlähteenä käytettiin tällä työmaalla sähköä.

– Autokannen ensimmäisen valettavan lohkon laajuus on noin 300 kuutiota ja yhteensä lohkoja on kolme. Yhden lohkon valu kestää noin 8 tunnin ajan, joten tämä vaihe tarjosi pitkäaikaisen mahdollisuuden kokeilla sähkökäyttöisen pumpun toiminnallisuuksia. Sähkön käyttö energianlähteenä ei aiheuta muutoksia työmaalla eikä vaikuta itse valuun, kertoo Atte Haavisto, NCC:n aluevastaava.

Pumppu kytkettiin työmaalla 125 ampeerin voimapistorasiaan ja se kävi lähes koko valun ajan sähköllä.

– Verrattuna perinteiseen polttomoottorikäyttöiseen versioon, sähkökäyttöisellä pumpulla on selvästi pienempi äänenvoimakkuus. Ja tietenkin isona etuna on pakokaasuttomuus. Nämä yhdessä tekevät työskentelyn huomattavasti mukavammaksi. Ja koska rakennamme keskellä elämää ja asutusta, on hiljaisesta ja vähäpäästöisestä laitteesta tietenkin etua myös naapurustolle, jatkaa Atte.

Pumpun puomin ulottuvuus vaihtelee 20 ja 47 metrisen välillä.

Vähemmän polttoaineenkulutusta ja toiminnan aikaisia päästöjä

Polttomoottorikäyttöinen betonipumppu kuluttaa noin 35-45 litraa polttoainetta tunnissa, joten sähköllä toteutettavassa 8 tunnin urakassa polttoaineen kulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen väheneminen on jo merkittävää.

– Suomessa Swerockilla on toistaiseksi käytössä kaksi sähkökäyttöistä pumppua. NCC:n työmaan valuista saamme paljon hyödyllistä dataa arvioitavaksi ja tutkittavaksi. Tämä auttaa optimoimaan säätöjä ja saamaan kaiken irti uusista koneista. Pyrimme jatkuvasti pienentämään tuotantomme ja toimitustemme ilmastovaikutusta, ja sähkökäyttöiset pumput ovat osa ratkaisua, kertoo Pekka Haapimaa, Swerockin valmisbetonin toimialajohtaja.

Valu toteutettiin betonivalusta vastaavan urakoitsijan, Swerockin, uudenuutukaisella iONTRON Hybridi autobetonipumpulla, jonka energianlähteenä käytettiin tällä työmaalla sähköä.

Askel askeleelta ja yhteistyössä

Hybridipumppu toimii nimensä mukaisesti sähköllä, dieselillä tai niiden yhdistelmällä. Pumpun puomin ulottuvuus vaihtelee 20 ja 47 metrisen välillä, tuotto on noin 160 m³/h ja pumppauspaine maksimissaan 85 bar. Riihitontun työmaalla on käytössä suurin, 47 metrin säteellä toimiva malli. Pumput Swerockille on valmistanut saksalainen Putzmeister-yhtiö.

– Suomessa vastaavanlaisia sähköllä toimivia pumppuja on arviolta kymmenkunta. Nämä ovat tulevaisuuden malleja ja on hienoa saada käyttäjäkokemuksia isoista projekteista kuten nyt Niittykummussa, kertoo maahantuojan edustaja, Oskar Selenius Tornokone Oy:stä.

Betoni on maailman käytetyimpiä rakennusmateriaaleja. Betonin valmistamiseen, kuljetuksiin ja valuihin liittyvän hiilijalanjäljen pienentäminen on avain rakentamisenkin päästöjen pienentämiseen. 

– Betoniteollisuus on mukana ilmastotalkoissa tarjoamalla uusia betonituotteita, joiden CO2-päästöt ovat jopa kymmeniä prosentteja alempia kuin perinteisillä betoneilla. Jokaisella askeleella on merkitystä ja on hienoa olla seuraamassa alan uusimpia tuulia NCC:n ja Swerockin yhteisessä työvaiheessa, toteaa Ari Mantila, Betoniteollisuus ry:n jaospäällikkö.

Valua olivat seuraamassa Ari Mantila/Betoniteollisuus ry, Oskar Selenius/Tornokone Oy, Atte Haavisto/NCC ja Pekka Haapimaa/Swerock. 
Kuva: Katri Vilenius/Swerock
Valua olivat seuraamassa Ari Mantila/Betoniteollisuus ry, Oskar Selenius/Tornokone Oy, Atte Haavisto/NCC ja Pekka Haapimaa/Swerock. Kuva ©Katri Vilenius/Swerock