Odotettu Kehä I:n tunneli avattiin Espoon Keilaniemessä autoilijoille kesäkuun alussa. Työt jatkuvat nyt tunnelin kannen päälle rakennettavalla puistoalueella, jonka pohjoispään maamerkiksi asettuu aikanaan myös NCC:n kehittämä Keilaniemi Next.
Espoon kaupungin rakennuspäällikkö Hannu Lehtikankare voi huokaista kesälomien kynnyksellä helpotuksesta. Suuri harppaus Keilaniemen alueen kehittämisessä ja viihtyisämmän kaupungin rakentamisessa on otettu eteenpäin tunnelihankkeen valmistumisen myötä.
- Kehä I Keilaniemessä -projekti on poikkeuksellisen mittava kaupunkikehittämisen kokonaisuus. Työt käynnistyivät vuoden 2016 alussa, joten kolme ja puoli vuotta hanke on haukannut leijonanosan työajastani ja työpanoksestani, Lehtikankare sanoo.
Liikenne solahti uuteen tunneliin ja uusiin uomiinsa 4.6.2019. Alue on vielä jonkin aikaa pienessä myllerryksessä, mutta vuoden loppuun mennessä puistoalueenkin pitäisi olla valmiina. Tämän jälkeen työt jatkuvat vielä vuosia Kehä I:n jatkohankkeissa ja muissa rakennusprojekteissa.
Valtion ja kaupungin noin 100 miljoonan euron arvoinen suurhanke on Lehtikankareen mukaan paitsi mittava, myös rakennusteknisesti vaativa.
- Se on kuin maan alle sijoitettu teollisuuslaitos, joka varmistaa liikenteen turvallisen jatkuvuuden kaikissa olosuhteissa.
Hankkeen tavoitteena on sujuvoittaa liikennettä sekä tiivistää ja elävöittää kaupunkiympäristöä. Kehä I on tunnelissa suunnilleen entisellä paikallaan, mutta uudistustyön myötä se siirrettiin 5-7 metriä syvemmälle, jotta liikenne saatiin piiloon ja tunnelin päälle katto. Tunnelilla on pituutta noin 460 metriä ja sen päälle asettuvalla puistokannella parikymmentä vähemmän.
Aiemmin Kehä I halkaisi alueen kahtia, mutta nyt puisto yhdistää Keilaniemen Tapiolaan ja liikennejärjestelyjen kautta Otaniemeen. Puiston pohjoispäähän nousee NCC Property Developmentin kehittämä Keilaniemi Next, joka tuo kehittyvään kaupunginosaan työpaikkoja, mutta vetää monimuotoisine toimintoineen puoleensa myös asukkaita ja muita kaupunkilaisia.
- Tänä vuonna valmistuva puisto muuttaa koko alueen ilmeen ja luonteen kevyenliikenteenväylineen. Kun puiston laidalle tulevat uudet rakennukset aikanaan valmistuvat, nekin liittyvät luontevasti puistoon. Tapiolaa ja Otaniemeä yhdistää nyt myös komea uusi puusilta, Lehtikankare kertoo.
Lehtikankare näkee alueen tulevaisuuden vetovoimaisena ja houkuttelevana sekä työpaikkojen että asumisen suhteen. Liikenneyhteydet ovat erinomaiset joka suuntaan niin pyöräillen, autoillen kuin julkisilla kuluvälineillä. Metron päätepysäkki on ihan Nextin naapurissa eikä tulevan Raide-Jokeri -pikaraitiotien pysäkillekään ole kuin viitisenkymmentä metriä.
Puisto kutsuu kaupunkilaisia viihtymään. Kattavan pyörätieverkoston ohella alueelle tulee puu- ja pensasistutuksia, niittyä, pelinurmea ja mukavia oleskelupaikkoja vaikkapa piknikille. Puistoalueen sydämeksi tulee rakennettuine elementteineen keskusaukio, ja luonnon monimuotoisuutta vahvistetaan ns. lahopuutarhalla. Erilaisille liikuntapaikoille on myös tehty varauksia.
Puisto on Lehtikankareen mukaan kuin vehreä saumakohta, joka peittää Kehä I:n liikenteen silmiltä, vähentää liikenteen melua ja päästöjä sekä liimaa Keilaniemen laajempaan kaupunkiympäristöön. Tunnelilla on suuri tehtävä jo pelkästään siksi, että sen kautta kulkee päivittäin noin 35 000 autoa.
- Jos alue on ollutkin myllerryksessä, tuleva kokonaisuus puistokansineen kruunaa varmasti odotuksen viihtyisyydellään ja vehreydellään, Lehtikankare tuumii.
Kehä I Keilaniemessä lukuina
Kuka Hannu Lehtikankare?