Kauppapaikka 2017 -seminaarissa päivitettiin menestyksen avaimia

Tämän vuoden teemana oli ”Menestyvä kauppa elävässä kaupungissa”. Aihe kiinnosti, sillä Helsingin Jätkäsaaren Clarion-hotelliin saapui noin 270 osallistujaa. Kaupan alan päättäjät ja asiantuntijat kokoontuivat alan uusimpien trendien äärelle.

Kauppakeskusten trendinä on jo jonkin aikaa ollut tarjota elämyksiä kävijöillensä ja houkutella viihtymään pitkään. Ruotsista saapunut Keynote-puhuja, Voodoo Associates -yrityksen Managing Partner Francois Duchastel korosti monen muun puhujan tavoin identiteetin rakentamisen tärkeyttä. Brändit ja merkityksellisyys monin tavoin ovat yhä kasvava trendi kuluttajille.

Soupster Familyn perustaja ja toimitusjohtaja Kim Heiniö innosti myös riskinottoon kauppakeskusten identiteetin ja vetonaulan löytymiseen ravintolamaailmasta:

- Uskokaa indieen ja ottakaa riski! Kannattaa etsiä mielenkiintoisia yrittäjiä, ehkä vasta kokkeja, joilla on hyvä liikeidea. Jos on charmia, nykyajan keittiömestari voi olla kuin rokkistara. Ennen ravintola oli lisäpalvelu, nyt voi olla päätähti. Ravintola tuo parhaimmillaan lisäarvoa koko kiinteistölle ja alueelle, Heiniö totesi.

Kauppa ja kaupunkikehitys kulkevatkin nyt yhdessä eteenpäin. Seminaarin paneelikeskustelussa nousi esiin, kuinka eri kehittäjätahot kaupunkia myöten hakevat synergiaa ja entistä joustavampia yhteistyömalleja.

Kivijalkakauppa ei hävinnytkään, miksi?

Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkalan mukaan alalla on yksi selvä suunta:

- Ihmiset haluavat palvelua ja asiakkaan valta kasvaa. Odotukset ovat yhä vaativampia, palvelun pitää olla nopeaa, tehokasta, miellyttävää ja helppoa. Se ratkaisee verkossa ja fyysisessä kaupassa. Osittain eletään palvelun murroksen kautta. Pelkästään verkolla ei pärjätä, vaan kivijalalla kilpailukyky paranee.

Bio Rexin toimitusjohtaja Aku Jaakkola kertoi myös kokemuksia elokuvateatteribisneksestä, miten yrityksen asiakasmäärät ovat jatkuvasti kasvaneet alan synkistä ennusteista, jopa kuolemaveikkausista huolimatta. Netflix ei vienytkään elokuvakatsojia:

- Elokuvissa käyminen on sosiaalinen tapahtuma, kuin ravintolaan meno. Leffatetatterihan on edelleen klassinen treffipaikka. Ollaan myös onnellisessa asemassa, tämä ala ei ole kovin suhdanneherkkää, Jaakkola totesi.
Ala on myös itse hyötynyt digitalisaatiosta, kun ensi-illat voidaan näyttää ympäri maata samanaikaisesti, mikä taas houkuttelee katsojia.

NCC:n seminaari nauttii alan arvostusta

Kauppa on elinkeinoelämän suurin työllistäjä. Sen myynti oli Suomessa vuonna 2016 noin 121 miljardia ja meillä on melkein 3 miljoonaa käyntiä kaupassa per päivä. Alan päättäjillä on jo huimista luvuista päätellen paljon pohdittavaa. NCC:n järjestämä kauppapaikkaseminaari on saavuttanut kaupan alan päättäjien keskuudessa arvostetun maineen. Tapahtuma on järjestetty jo 13 kertaa, ja moni tuleekin joka vuosi paikalle kuulemaan uudet tuulet ja tapaamaan tuttuja. Tapahtuma on kävijöiden mukaan myös ensikertalaisille erinomainen paikka verkostoitua.

NCC Property Developmentin maajohtaja Petri Bergström haluaa tarjota kaupan alan asiakkaille uusia ideoita ja hyvää ratkaisukykyä:

- Mekin kuljemme NCC:llä koko ajan eteenpäin. Teemme aina kestävän kehityksen ratkaisun hankkeeseen ja jonkun uuden osa-alueen, joka parantaa tuotetta entisestään. Nyt pohditaan paljon, mitä yhteisöllisyys on, toisaalta yksilöllisyys ja esimerkiksi luontoteemat nousevat. Meidän kehitystyössä tehdään tällä hetkellä paljon ideointia ja innovointia.