Kauppapaikka 2015 –seminaari Isossa Omenassa

Vuosittainen kaupan alan tapahtuma järjestettiin tällä kertaa Kauppakeskus Ison Omenan laajennustyömaalla Espoossa. Paikalla oli 150 NCC:n asiakasta ja yhteistyökumppania.

Seminaarissa esitettiin kauppakeskusten tulevaisuudennäkymiä ja tutkimustuloksia. Digitaaliset mahdollisuudet nousivat ajan hengen mukaisesti keskeiseksi teemaksi. Slushin CEO Riku Mäkelä esitti tämän hetken varmasti innovatiivisimman tavan käyttää nettisovelluksia hyväksi ihmisten liikkumisen ohjaamiseen konkreettisessa tilassa. Samoille linjoille ollaan jo kovaa vauhtia menossa kauppakeskuksissa. Isolla Omenallakin on jo käytössään oma applikaatio.

Ostamisen esteitä 

Yksi puheenaihe tapahtumassa oli kauppakeskusten asiakkaiden ostoesteiden poistaminen. Aiheen nosti esiin Aalto-yliopiston professori Lasse Mitronen. Ihmisten käyttäytymistä mittaavaa analytiikkaa esitteli suomesta kansainvälisille markkinoille menestyksekkäästi astunut start up –yritys Walkbasen liiketoiminnan kehitysjohtaja Marcus Nordström.

"Pahin, mutta yleinen asioinnin este kivijalkakaupassa on, että kauppias ei tiedä oikeasti asiakkaasta mitään."

Ostamisen esteitä voivat olla esimerkiksi liian pitkät jonot tai sovituskoppien vähäinen määrä. Esityksissä muistutettiin, että asiakkaidenkaan aika ei ole ilmaista. Myyntiä voidaan tutkimustulosten pohjalta lisätä joskus hyvin pienillä investoinneilla.

Ne autot

Useassa kauppapaikkaseminaarin puheenvuoroissa sivuttiin uutta urbaanimpaa elämäntapaa, jossa kauppa- tai kaupunkikeskuksiin mennään viihtymään raiteita pitkin, pyörällä tai kävellen. Kauppakeskukset myös rakennetaan nyt kaupunkialueelle ja useimmiten raiteiden äärelle. Mutta Realprojekti Oy:n toimitusjohtajan Markku Hietalan sanoin ”Rakastettu ja parjattu autoilu vaikuttaa kuitenkin edelleen”.

Se nuoriso

Kivistön tulevassa kaupunkikeskuksessa aikaa viettävä nuoriso toivotetaan tervetulleeksi.

"Hehän ovat tulevia asiakkaita." NCC:n kauppapaikkajohtaja Petri Anttalainen totesi.

Vantaan nuorisotyö on vahvasti mukana kaupunkikeskuksen suunnittelussa ja heille osoitetut tilat ovat keskeisellä paikalla. Nuoriso on joka tapauksessa siellä, missä on eniten elämää.

Lisätietoja:
NCC Property Development, markkinointipäällikkö Marjo Totro, puh. 010 507 5534