Kauppapaikkaseminaarin paneelikeskustelussa Aalto yliopiston professori Lasse Mitronen kehotti kaupan alaa jatkamaan kuluttajien ostamisen esteiden poistamista, mikä vaatii asiakkaiden arjen ja tarpeiden todellista ymmärtämistä. Kun NCC:n kauppapaikkajohtaja Petri Anttalaiselta kysyttiin, mitä uusiin kauppakeskuksiin nyt tarvitaan, vastaus oli nopea:
- Ihan kaikkea. Kaupan murros on niin valtaisa, että siinä pitää vaan mennä mukana. Kauppakeskusten manageeraus on nyt aika merkittävässä roolissa, kun asiakkaat odottavat, että kauppakeskuksissa on jatkuvasti jotain uutta nähtävää ja koettavaa.
Elämyksellisyys on siis kovassa kasvussa edelleen. Paneelissa keskusteltiin myös suomalaisesta trendistä tuoda julkiset palvelut kauppakeskuksiin.
- Toive on, että julkiset palvelut olisivat auki, kun kauppakeskus on auki. Tyypillisesti ne ovat sitä lyhemmän aikaa kuin kaupan palvelut, kiinteistöjohtaja Pami Pihlström OP Kiinteistösijoituksesta kommentoi.
Julkiset palvelut on järkevää tuoda sinne, missä ihmiset muutenkin liikkuvat.
- Kun samalla käynnillä voidaan tehdä monta asiaa, on ajankäyttö tehokasta ja ympäristöystävällistä, Petri Anttalainen totesi.
Helsingin kaupungilta arkkitehti Petteri Erling totesikin kauppakeskusten jatkavan kaupungin keskustojen luonnetta, koska siellä on perinteisesti ollut kaikki.
- Helsinki on yrittäjämyönteisin kaupunki, ei ole tarkoitus väheksyä mitään toimintoja. Keskusten toimintaa pitää voida tukea, jotta kauppa siellä säilyisi elinvoimaisena ja uutta kauppaa voisi syntyä. Parannetaan liikkumisen mahdollisuuksia, ja toinen tärkeä asia on täydennysrakentaminen. Se tuo nimittäin ne uudet asiakkaat.