”Asuinalueille tarvitaan uudenlaisia palveluportaaleja”

Innostavia puheenvuoroja kaupan alan tulevaisuudesta ja tämän hetken suuntauksista johdattivat pohtimaan tiukasti ajan hengessä olevat esiintyjät Roope Mokka, Maria Wahlberg, Mika Sutinen ja Heli Marjanen sekä paneelikeskustelussa Jari Parantainen.

"Kaikilla on mielipide kauppapaikoista. Se tarkoittaa, että tämä kiinnostaa ja on tärkeää", seminaarin juontanut Tuomas Enbuske tiivisti päivän teeman.

Kauppapaikka 2016 -seminaarin esiintyjät ovat tulevaisuuden tutkijoita ja kaupan ammattilaisista, saatiinpa mukaan tulvahdus design-maailmastakin, kun kuulimme Maria ”Decida” Wahlbergin kuvausta Tukholman Mall of Scandinaviaan tehdystä pop-up-myymälästä. "Kiitos kaikille mukana olleille. Joukossa oli vanhoja tuttuja vuosien ajalta ja runsaasti myös meille uusia nimiä, mistä olemme tietysti oikein iloisia, totesi NCC Proeprty Developmentin toimitusjohtaja Mika Soini.

“Tapahtuma vahvisti jälleen tämän vuosittaisen verkostoitumistilaisuuden tärkeyttä.”

- Mika Soini, NCC Property Developmentin toimitusjohtaja

Missä kauppakeskuksen pitää olla?

Kauppakeskuksen sijainti puhututtaa aina. Mikä siis on paras paikka?

"Kauppa- ja ostoskeskuksia tarvitaan siellä, missä ihmiset asuvat", NCC:n kauppapaikkajohtaja Petri Anttalainen totesi.

"Siinä, missä tori oli ennen", tuotteistaja Jari Parantainen tiivisti.

Nykytrendin mukaisesti kauppakeskukset rakennetaan julkisen liikenneyhteyden äärelle kaupunkikeskukseen. Tarkempaa suunnittelua ohjaavatkin sitten monimutkaisemmat asiat. Miten ihmiset saadaan paikalle, kun yksilöiden elämä on kovin erilaista. Kuka kauppakeskuksessa käy? Petri Anttalainen kuvasi kiinteistökehittäjän ongelman ydintä: "On ihmisiä, joilla on aikaa muttei rahaa, ja niitä, joilla on rahaa muttei aikaa".

Sieluton ostosparatiisi?

Kauppakeskukset ovat juuri nyt erittäin suosittuja ja pääkaupunkiseudulle rakennetaan useaa samanaikaisesti. Keskustelussa vahvistettiin, etteivät kauppakeskukset ole toistensa kaltaisia, vaikka samoja ketjuja niissä jonkin verran olisikin. "Kauppakeskukset ovat aina vain uudempia, hienompia, monipuolisempia ja niissä on viihtymistä ja tekemistä. Voiko vaihtotalous toimia kauppakeskuksessa? Sille tarvitaan joku paikka", Turun kauppakorkean professori Heli Marjanen kysyi. "Aina kun aletaan kehittää kauppakeskusta, joudutaan miettimään, mitä uutta nyt tehdään", Anttalainen painottaa.

“Ei kaikki digitaaliset palvelut ole asiakkaalle helpompia. Digitalisaatio ei ole itseisarvo, vaan lisäarvo.”

- Mika Sutinen, Musti & Mirrin tomitusjohtaja

Kauppapaikka 2016 -seminaarin esiintyjät