Rakennusmateriaalit kiertoon NCC:n kehittämän Loop Rocksin avulla

NCC on kehittänyt Loop Rocks -alustan ja sovelluksen, jonka avulla kivi- ja maa-aineksia sekä muita sekundäärisiä materiaaleja voi kierrättää entistä tehokkaammin yritysten ja yksityishenkilöiden välillä. Nyt tämä alusta otetaan käyttöön Suomessa. Avoimella Loop Rocks -alustalla ja -sovelluksella on jo yli 7 000 käyttäjää Ruotsissa ja Tanskassa.

Kivi- ja maa-ainesten markkinoiden arvo maanrakennusalalla on tällä hetkellä arviolta 2,5 miljardia euroa Suomessa. Loop Rocks -sovelluksen avulla rakennusmateriaaleja kierrätetään suoraan työmaiden välillä. Näin suurin osa materiaaleista ei päädy enää maankaatopaikalle, jonne ne nykyään joutuvat.

- Uskomme että maarakentamisen massojen käsittelyä voidaan tehostaa merkittävästi ja saavuttaa huomattavia kustannussäästöjä sekä vähentää ympäristöön kohdistuvia haitallisia vaikutuksia kiertoja sulkemalla. Loop Rocksin avulla sekä massojen kuljettamisen että niiden loppusijoittamisen ketju lyhenee, kun massojen uusiokäyttö tehostuu ja neitseellisten materiaalien käyttö vähenee. Kuljetustarpeen vähetessä myös CO2-päästöt pienenevät, kertoo Jukka Viitanen, NCC:n liiketoiminnan kestävän kehityksen johtaja.

Loop Rocks lanseerataan Suomen suurimpiin kuuluvassa Smart City 2017 -tapahtumassa, joka alkaa 31.10. Tapahtuma on kehittyvien kaupunkien päättäjätapahtuma, johon osallistuu 400 päättäjää niin julkiselta sektorilta kuin yrityksistäkin.

- Smart City 2017 on meille ainutlaatuinen tilaisuus tavata alan suomalaisia toimijoita ja julkaista Loop Rocks sopivassa yhteydessä. Aiheena on kestävä kehitys ja kiertotalous, joita Loop Rocks -liiketoiminta edistää. Odotamme innokkaina uusia yhteistyökuvioita alan suomalaisten toimijoiden kanssa, NCC:n digitalisaation ja Loop Rocks -liiketoiminnan johtaja Anders Torell sanoo.

Viime vuonna Ruotsissa ja aiemmin tänä vuonna Tanskassa lanseerattu Loop Rocks on osoittautunut onnistuneeksi ratkaisuksi, jolle on myönnetty E-Prize-tunnustus parhaana kestävää kehitystä kuljetusalalla tukevana aloitteena sekä InUse Awards -kunniamaininta.

- Loop Rocks on tällä hetkellä erittäin kiivaassa kasvuvaiheessa. Uusia käyttäjiä rekisteröityy jopa 100 päivässä. Kiinnostus osoittaa, että Loop Rocks -liiketoiminnalle on hyvät markkinat. Läpinäkyvä markkinapaikkamme muuttuu jatkuvasti yhä toimivammaksi. Tämä hyödyttää alustamme käyttäjiä, kun rakennusmateriaalien tarjonta kasvaa ja halutut laatuvaatimukset täyttävien materiaalien etsiminen helpottuu, Anders Torell kertoo.

Loop Rocks on NCC:n kehittämä rakennusjätteiden älykäs hallinta-alusta. Maailman talousfoorumi (WEF) valitsi Loop Rocksin finalistiksi vuoden 2017 Circular Economy Digital Disruptor -kilpailussa.

Lisätietoja antavat:
Jukka Viitanen, liiketoiminnan kestävän kehityksen johtaja, NCC, p. 040 722 4896
Anders Torell, digitalisaation ja Loop Rocks -liiketoiminnan johtaja, NCC, p. +46 (0)70 605 85 14
Laura Saraste-Mäkinen, viestintäjohtaja, NCC, p. 0400 764148

NCC: Visiomme on uudistaa toimialaamme ja tarjota ylivertaisia kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjois-Euroopassa. Sen liikevaihto vuonna 2016 oli 5,5 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 17.000. NCC:n osakkeet on noteerattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä.