Hotellityömaa käynnistyy Helsingin päärautatieasemalla – muutoksia kulkuväyliin uudenvuoden jälkeen

NCC aloittaa VR:n entisen pääkonttorin muuttamisen hotelliksi Helsingin päärautatieasemalla. Työmaa aiheuttaa muutoksia kulkuväyliin rautatieaseman ympäristössä.

Toimistotilojen peruskorjauksen lisäksi tontin pohjoisosaan, Kaisaniemen puiston puolelle rakennetaan uudisrakennus. Työt alkavat vielä tämän vuoden puolella ja hotelli valmistuu vuodenvaihteessa 2020-2021.

Kulkuväylät Rautatientorilla ja Kaisankujalla muuttuvat uudenvuoden jälkeen

Työmaa ei varsinaisesti vaikuta rautatieaseman yleiseen toimintaan (junaliikenne ja liikkeet toimivat normaalisti), mutta kulkureitit rakennuksen pohjois- ja itäpuolella muuttuvat uudenvuoden jälkeen, jolloin työmaa-alue aidataan.

Kevyt liikenne

• Jalankulku rautatieasemalta Läntiselle Teatterikujalle eli Kaisaniemen puiston suuntaan ohjataan Rautatientorin kautta.

• Läntisen Teatterikujan Kansallisteatterin puoleinen jalkakäytävä on edelleen kevyen liikenteen käytössä.

• Kulku asemalaiturialueelle 1–3 Kaisankujaa pitkin ohjataan alikulkutunnelin ja Kaisaniemen puiston väliin, johon asfaltoidaan uusi kulkuväylä.

Julkinen liikenne

• Rautatientorin taksiasema poistuu käytöstä, jolloin lähimmät taksiasemat löytyvät Elielinaukiolta ja Mikonkadulta.

• Bussien jättöpaikkojen sijainnit vaihtuvat osittain.

• Kansallisteatterin edessä oleva jättöpaikka säilyy ennallaan.

• Läntisen Teatterikujan jättöpaikka siirtyy Kaisaniemen puistokujalle.

• Uusi bussien jättöpaikka sijoitetaan rautatieaseman Rautatientorin puoleisen oven vierustalle.

Työmaan liikenne

• Työmaasta aiheutuva rekka- ja muu liikenne kulkee pääosin Kaisaniemen Puistokujaa ja Kaisaniemenrantaa pitkin Hakaniemeen päin.

• Myös muu työmaaliikenne kulkee pääosin samaa reittiä.

Työmaatoimisto ja sosiaalitilat perustetaan tammi-helmikuussa Kaisaniemen puiston Birger Brunilan puistokujalle.

Työmaan etenemisestä kerrotaan säännöllisesti sivulla www.ncc.fi/meeteliel, jolla voi myös tilata viikkotiedotteen omaan sähköpostiin.

Martti Flygare, työpäällikkö, NCC, puh. 050 366 6697, martti.flygare@ncc.fi
Laura Saraste-Mäkinen, viestintäjohtaja, NCC, puh. 0400 764 148, laura.saraste-makinen@ncc.fi

NCC: Visiomme on uudistaa toimialaamme ja tarjota ylivertaisia kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjois-Euroopassa. Sen liikevaihto vuonna 2017 oli lähes 5,6 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 17.800.  NCC:n osakkeet on noteerattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä.