NCC rakentaa Lahden Taloille kaksi A-luokan kerrostaloa Lahden keskustaan

NCC toteuttaa Lahden Taloille kaksi kerrostaloa KVR-urakkana Lahden keskustaan. Taloihin tulee 110 korkealaatuista ja ympäristöystävällistä vuokra-asuntoa.

Saimaankatu 29:ään nousee kaksi ARA-rahoitteista seitsemänkerroksista kerrostaloa. Kohteen rakentaminen käynnistyy toukokuussa ja ensimmäinen talo on valmiina loppukesästä 2020. Toinen talo valmistuu syksyllä 2020.

– Keskustaan kohdistuu jatkuvasti vuokra-asuntojen kysyntää ja näillä investoinneilla pystymme vastaamaan kysyntään tarjoamalla kohtuuhintaista, laadukasta ja vihreämpää vuokra-asumista keskusta-alueelle. Uudiskohteiden rakentaminen on osa Lahden Talojen mittavaa kehitys- ja investointiohjelmaa, jonka myötä rakennuskantaa uudistetaan ja perusparannetaan, kertoo toimitusjohtaja Jukka Anttonen.

Rakentaminen jatkaa Lahden Talojen ympäristöystävällistä ja energiatehokasta linjaa. NCC:n suunnittelunohjauksen lopputuloksena syntyi A energialuokan kohde ja kerrostalot ovat lähes nollaenergiatalojen energiankulutustasolla eli alle 75 kWh/asm2/vuosi.

- Kohteen toteuttaminen on ollut hankekehityksen näkökulmasta vaativa, mutta samalla hyvin innostava. Asiakkaan valveutuneisuus ympäristöasioissa yhdistettynä ARA:n kustannustasoon oli haastava lähtökohta hankekehitykselle. On hienoa saada toteuttaa A energialuokan ja käytönaikaisen ympäristöystävällisyyden huomioiva kohde. Kustannustehokkuuden aikaansaamiseksi on asioita pitänyt miettiä hieman uusin silmin ja olla avoin uusille ratkaisuille, kertoo NCC:n hankekehityspäällikkö Juha Heijala.

Talon katolle asennetaan aurinkopaneelit, joista saatava sähkö käytetään viilennyksen, valaistuksen ja talotekniikan ylläpitoon. Mittava kiinteistönhallintajärjestelmä takaa tehokkaan ja ympäristöystävällisen elinkaari- ja energiakustannusten hallinnan.

Uusin taloihin tulee myös keskusta-asumisen luksusta. Kerrostaloissa on ylimmässä kerroksessa saunaosasto laajalla näköalaterassilla ja piha-alueet ovat viihtyisiä ja turvallisia. Kaksikerroksinen pysäköintihalli sijoittuu osin maan alle ja hallin kattotaso maisemoidaan viheristutuksilla.

Rakennusten yhteenlaskettu pinta-ala on 5382 asm2 ja asuntojen keskipinta-ala on 48,9 asm2.

Juha Heijala, hankekehityspäällikkö, NCC, 050 357 5096, juha.heijala@ncc.fi
Satu Holm-Jumppanen, mediasuhteet, NCC, 050 305 4718, satu.holm-jumppanen@ncc.fi
Toimitusjohtaja Jukka Anttonen, Lahden Talot Oy, 044 035 7015, jukka.anttonen@lahdentalot.fi

NCC: Visiomme on uudistaa toimialaamme ja tarjota ylivertaisia kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjoismaissa. Sen liikevaihto vuonna 2018 oli lähes 5,6 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 16 500. NCC:n osakkeet on noteerattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä.

Lahden Talot Oy
Lahden Talot -konsernin emoyhtiö on Lahden kaupungin omistama Lahden Talot Oy. Konsernilla on kolme tytäryhtiötä: Lahden Asunnot Oy, Lahden Palveluasunnot Oy, ja Kiinteistö Oy Lahden Vesijärvenkatu 36. Lahden Talot-konsernilla on 7 210 asuntoa.

Lahden Talot -konserni haluaa tarjota turvallista, terveellistä ja kohtuuhintaista vuokra-asumista.
www.lahdentalot.fi