NCC ja Taaleri jatkavat Espoonlahden kehittämistä – uusiin kerrostaloihin tulee myös isompia perhekoteja

NCC rakentaa Taalerin Kiinteistörahastoille Espoonlahteen uuden kolmen asuinkohteen kokonaisuuden, joista ensimmäisenä valmistuu 12-kerroksinen Epoletti. Valmistuessaan taloihin tulee yhteensä 218 asuntoa. Hanke on NCC:n ja Taalerin Kiinteistörahastojen yhdessä kehittämä. KVR-urakoiden yhteisarvo on noin 41 M€ (alv 0).

Espoonlahden kehitystä vauhdittaa Länsimetron 2. vaiheen valmistuminen vuonna 2023 sekä uuden kauppakeskus Lippulaivan avautuminen. Meren läheisyydessä sijaitseva Espoonlahti on muuttumassa moderniksi kaupunkielämän keskukseksi, jossa palvelut ovat lähellä ja liikkuminen sujuvaa myös joukkoliikenteellä.

- Olemme olleet mukana Kipparinkadun tonttien kehittämisessä alusta lähtien ja toteutimme jo aiemmin viereisen hoivakodin. Toiminnassa olevan hoivakodin läheisyys, vaativa louhinta ahtaalla tontilla sekä haastavat rakenteet tässä asuntokohteessa edellyttävät vahvaa rakentamisen osaamista. Oli antoisaa hyödyntää osaamistamme jo kehitysvaiheessa ja ratkoa hankkeen haasteita yhdessä ammattitaitoisten yhteistyökumppanien kanssa. Tästä on hyvä jatkaa uusien kotien rakentamista tuleville asukkaille, sanoo NCC:n yksikön johtaja Tuomas Tonteri.

Usean vuoden kehitystyö ja mittava rakennusurakka

- Hankkeen kehitysvaihe on ollut monipolvinen ja vaatinut taidokasta osaamista. Asuinkerrostalojen kaavoitusvaiheen aikana vanha toimistotalo peruskorjattiin hoivakodiksi. Nyt on käynnistynyt vajaan kolmen vuoden mittainen asuintalojen rakennusvaihe naapuritonteille. Lopputulos tulee olemaan ponnisteluiden arvoinen: huikeat maisemat kallion päälle rakennettavista 12 kerroksisista taloista sekä reilun sadan metrin kävelymatka puiston poikki metron sisäänkäynnille ja Lippulaivan kauppakeskukseen, kertoo Taalerin Kiinteistörahastojen hankekehityspäällikkö Markus Halkola.

Korttelin monimuotoisuutta lisää, että uudiskohteina on sekä kuluttajille myytäviä omistusasuntoja, että Taalerin rahaston omistukseen tulevia vuokra-asuntoja.  Ensimmäisenä valmistuvassa omistusasuntokohde Espoonlahden Epoletissa ylimmät kerrokset on varattu tällä alueella harvinaisille tilaville kolmioille ja neljän huoneen asunnoille, joista suurimmat ovat lähes sataneliöisiä.

- Kaikissa ylimpien kerrosten asunnoissa olohuoneet on sijoitettu rakennuksen nurkkiin, jotta maisemat avautuvat kahteen suuntaan, Halkola jatkaa.

Rakennustyöt käynnistettiin kaikkien talojen osalta alkuvuodesta. Ensimmäinen talo Epoletti valmistuu 2021-22 vuodenvaihteessa, seuraavat Aarholli ja Myrskypurje vuoden 2022 aikana:

• Asunto Oy Espoonlahden Epoletti, asuntoja 76 kpl, 12 kerrosta
  • Asunto Oy Espoonlahden Aarholli, asuntoja 81 kpl, 12 kerrosta
  • Asunto Oy Espoon Myrskypurje, asuntoja 61 kpl, 5 asuinkerrosta + 3 autohallikerrosta pääosin maanalla

Työmaan edistymistä voi seurata työmaasivujen kautta: www.ncc.fi/projektit/espoon-ankkuri-espoo/

Tuomas Tonteri, yksikön johtaja, NCC, p. 050 326 5008, tuomas.tonteri@ncc.fi

Markus Halkola, hankekehityspäällikkö, Taalerin Kiinteistörahastot,

p. 040 834 3888, markus.halkola@taaleri.com

Satu Holm-Jumppanen, mediasuhteet, NCC, p. 050 305 4718, satu.holm-jumppanen@ncc.fi

NCC: Visiomme on uudistaa toimialaamme ja tarjota ylivertaisia kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjoismaissa. Sen liikevaihto vuonna 2019 oli noin 5,5 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 15 500. NCC:n osakkeet on noteerattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä.

Taaleri on varainhoitoon pohjautuva finanssiryhmä, jonka emoyhtiö Taaleri Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämälle pörssilistalle. Vuoden 2019 lopussa Taalerin hallinnoimat varat olivat yhteensä 7,1 Mrd €. Taalerin kiinteistörahastot ovat sijoittaneet mm. kiinteistökehityskohteisiin, vuokra-asuntoihin, tonttimaahan, päiväkoteihin ja logistiikkakiinteistöihin.