Espooseen valmistui uuden opetussuunnitelman mukainen koulurakennus

Uusi opetussuunnitelma muuttaa myös koulurakennuksia, kun perinteisistä luokkahuoneista luovutaan ja piha-alueen merkitys korostuu. Auroran koulun oppilaat pääsevät tiistaina upouuteen kouluun kolmen väistötilavuoden jälkeen Lippajärvellä.

Lippajärvellä vanha koulu purettiin ja tilalle rakennettiin uusi monitoimirakennus. Oppilaspaikkoja on 340, päivähoitopaikkoja 126 ja henkilökuntaa 60. Tiloissa on erityisesti huomioitu uusi opetussuunnitelma. Perinteisten luokkien sijaan on soluja ja monikäyttötiloja. Aktiivisuutta lisäävällä pihalla on esimerkiksi luontotukikohta ja amfiteatteri.

– Auroran koulu on arkkitehtonisesti varmasti yksi Espoon hienoimpia kouluja. Rakentamisaikataulu oli haastava, mutta nyt koulu on valmis uuteen lukukauteen, Espoon kaupungin investointipäällikkö Pekka Eurasto sanoo.

Auroran koulu sijaitsee Träskändan kartanopuiston ja luonnonsuojelualueen naapurissa. Uusi koulukin suunniteltiin vanhojen tammien ehdoilla.

Espoon energiatehokkain rakennus
Uusi rakennus on nollaenergiapilottikohde. Energiaa säästetään arkkitehtonisin ja rakennusteknisin ratkaisuin. Uusiutuvaa energiaa tuotetaan aurinkopaneeleilla. Talon tiivis ja paksu runko vähentää lämmityksen tarvetta. Tavoitteena on läpäistä mahdollisesti vuonna 2018 voimaan tulevat, uudet rakennusmääräykset. Muita kiinnostavia ratkaisuja ovat esimerkiksi käyttövyöhykkeiden mukaisesti säädettävä ilmanvaihto, luonnonvalon runsas hyödyntäminen ja toisaalta ylilämpenemiseltä suojaaminen. Valaistuksessa käytetään energiatehokkaita ratkaisuja, liiketunnisteita ja päivänvalo-ohjausta.
Koulun ovat suunnitelleet arkkitehti Claudia Auer ja viime talvena menehtynyt arkkitehti Niklas Sandås.

– Auroran koulu on äärimmäisen hieno rakennus. Olen ylpeä, että olimme sen rakentamisessa mukana ja pystyimme täyttämään tilaajan vaatimukset. Espoon kaupungin kanssa yhteistyö on ollut erittäin hyvää, yhdessä on haettu parhaat ratkaisut, NCC:n yksikön johtaja Frej Weurlander sanoo.

Yksikön johtaja Frej Weurlander, NCC, p. 050 320 3917
Investointipäällikkö Pekka Eurasto, Espoon kaupunki, p. 043 825 2862
Viestintäjohtaja Merja Alastalo, NCC, p. 050 316 5887

NCC: Visiomme on uudistaa toimialaamme ja tarjota ylivertaisia, kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjois-Euroopassa. Sen liikevaihto vuonna 2015 oli 6,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 18.000. NCC:n osakkeet on noteerattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä.