Tulikattila syttyy Tampereella – NCC:n luonnon monimuotoisuusohjelma jatkuu Teiskossa

NCC on saanut viranomaisilta luvan aloittaa Tampereen Etelä-Teiskossa sijaitsevalla kiviainesalueellaan luonnon monimuotoisuutta edistävän ohjelmansa, Kielon. Kielo (Kiviaineksen elävä luonto) on ohjelma, jonka tavoitteena on toteuttaa luonnon monimuotoisuutta ylläpitäviä ja edistäviä ratkaisuja kiviainestoiminnan aikana ja sen päätyttyä, huomioiden alueiden omat erityispiirteet.

Tampereen Teiskossa Kielo-alue on nimetty Tulikattilaksi. Ohjelma toteutetaan yhteistyössä tamperelaisen Villi vyöhyke -yhdistyksen kanssa.

– Tulikattilasta tulee ainutlaatuinen poltettava ekosysteemi. Alueella kehitetään harvinaista niittyluonnon monimuotoisuutta käyttäen kulotusta luonnonhoitomenetelmänä. Suunnitelma täydentää Kintulammin suojelualueen arvokasta kokonaisuutta. Aiemmin louhokset on koettu Kintulammin alueen kehittämistä häiritsevänä seikkana, mutta louhokset voikin kääntää oikeanlaisella suunnittelulla luonnon eduksi, Jere Nieminen Villi vyöhyke ry:stä kertoo.

Aktiivisia Kielo-alueita on tällä hetkellä kahdeksan, joista jokainen on omalaatuinen. Kulotuksen lisäksi alueilla on lepakkopönttöjä, hyönteishotelli, eläinten talvisyöttöpiste, mehiläispesiä, niittyjä, lampia ja lahokkoja. Alueilla torjutaan vieraslajeja ja ennallistetaan maaperää uhanalaisten kasvien palauttamiseksi.

– Kasvavalla kaupunkiseudulla louhoksia perustetaan lisää, joten niiden jälkihoitoa on lähestyttävä uudesta näkökulmasta luonto ja kaupunkilaiset huomioiden. Kielo-ohjelma on tästä hyvä esimerkki. Samalla se tukee koko NCC-konsernin visiota kestävästä kehityksestä, liiketoiminnan kehityspäällikkö Taina Piiroinen NCC Industryn kiviainestoiminnasta sanoo.

Lue lisää Kielo-ohjelmasta osoitteesta www.ncc.fi/kielo
Villi vyöhyke ry: http://villivyohyke.net/ver2/toiminta/tulikattila/

Hanna Haukilahti, ympäristöinsinööri, NCC, puh. 050 316 5881
Jere Nieminen, puheenjohtaja, Villi vyöhyke ry., puh. 040 522 4476

NCC: Visiomme on uudistaa toimialaamme ja tarjota ylivertaisia kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjois-Euroopassa. Vuonna 2015 yrityksen liikevaihto ilman Bonavaa oli 5,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 16 000. NCC:n osakkeet on noteerattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä.