NCC ostaa KY-talon – perinteikäs arvorakennus saa uutta elämää modernina toimitilana

Historiallinen Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan talo (KY-talo) uudistuu monipuoliseksi toimisto- ja liiketilaksi. NCC on sopinut Helsingin ydinkeskustassa Pohjoisella Rautatiekadulla sijaitsevan talon ostamisesta KY-säätiön kanssa. Rakennus tullaan peruskorjaamaan täysin ja se valmistuu 2023.

Kuva: Julio H. Orduña Sánchez, OlaDesign

- NCC:llä on vahvaa kokemusta vanhojen arvokiinteistöjen kunnostamisessa uuteen loistoon perinteitä arvostaen. Tällaisella historialla varustettua uutta toimitilaa keskellä ydinkaupunkia ei muita löydy. KY-talo on klassikko myös tulevaisuudessa, NCC:n kiinteistökehittäjä Matti Partanen sanoo.

Rakennuksena KY-talo kuuluu virallisesti määriteltyyn valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön. Sota-aikana vuonna 1941 valmistunut talo on vuosikymmenten varrella nähnyt valtavan määrän opiskelijaelämää, monipuolista liiketoimintaa, asumista, viihdettä, vapaa-aikaa ja työn tekoa.

- KY-talo rakennettiin KY-yhteisön kodiksi ja se on täyttänyt tätä tehtävää onnistuneesti jo 80 vuoden ajan. On hienoa nähdä, että talo saa ansaitsemansa uuden elämän ja on jatkossakin ylpeydenaihe niin nykyisille kuin entisille kauppakorkeakoulun opiskelijoille, kertoo KY-säätiön hallituksen puheenjohtaja Roope Paju.

Vuoden 2021 aikana alkavassa laajamittaisessa peruskorjaushankkeessa rakennus puretaan ensin rungolleen ja sen julkisivu sekä sisätilat uusitaan kokonaisuudessaan vastaamaan tulevaisuuden toimitilatarpeita.

- 2.-7. kerrokseen tulee arviolta 5 500 neliömetriä monipuolista toimitilaa sekä katutasoon liiketiloja ja uusi, näyttävä sisääntuloaula. Alustavasti kellarikerrokseen on suunniteltu lisäksi kokoontumistilaa mahdollisesti opiskelijoiden käyttöön. Ylimpään 7. kerrokseen tulevalta, etelään aukeavalta kattoterassilta on upeat näkymät kaupunkiin, Partanen kuvailee.

KY-talon peruskorjaus toteutetaan BREEAM-ympäristöjärjestelmän mukaisesti, tavoitteena Excellent-taso.

Petri Bergström, maajohtaja, NCC Property Development, puh. 050 331 4602, petri.bergstrom@ncc.fi

Matti Partanen, kiinteistökehittäjä, NCC Property Development, puh. 040 744 4062, matti.partanen@ncc.fi

Roope Paju, hallituksen puheenjohtaja, KY-säätiö, puh. 044 095 0418, roope.paju@ky.fi

Juho Paavola, asiamies, KY-säätiö, puh. 0400 241 961, juho.paavola@ky.fi

Satu Holm-Jumppanen, mediasuhteet, NCC, puh. 050 305 4718, satu.holm-jumppanen@ncc.fi

NCC on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Hallitsemme monimutkaiset rakennusprosessit ja rakentamisen kautta vaikutamme myönteisesti asiakkaisiimme ja yhteiskuntaan. Toimialaamme ovat kiinteistökehitys, rakennus- ja infrastruktuurihankkeet sekä asfaltin ja kiviainesten tuotanto. Vuonna 2019 NCC:n liikevaihto oli noin 5,5 miljardia euroa ja työntekijöitä oli 15 500. NCC:n osake on noteerattu Tukholman pörssissä.

Aalto-yliopiston kauppatieteiden ylioppilaiden säätiö (KY-säätiö) edistää Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijoiden opiskeluun ja opiskelijaelämään liittyviä pyrkimyksiä. Säätiö tukee opiskelijoiden kulttuuri- ja harrastustoimintaa, liikuntatapahtumia sekä opiskelua ja opiskelun edellytyksiä mm. opiskelijatoimijoille jaettavilla avustuksilla ja apurahoilla sekä tarjoamalla tiloja ilmaiseksi opiskelijoiden käyttöön. Vuonna 2019 KY-säätiö tuki opiskelijatoimintaa eri tavoin yhteensä 1,3 miljoonalla eurolla.