NCC rakentaa Kruunuasunnoille kaksi puukerrostaloa Linnanfältin alueelle Turkuun

NCC on allekirjoittanut sopimuksen Kruunuasunnot Oy:n kanssa kahden puukerrostalon rakentamisesta Turun Linnanfältin alueelle. Sopimuksen arvo on noin 11,5 MEUR. Kruunuasunnoilla ja NCC:llä on myös esisopimus mahdollisesta lisärakentamisesta.

Turun Linnanfältti on yksi Suomen suurimmista käynnissä olevista puukerrostalohankkeista, johon rakentuu 2020-luvun taitteessa useita 2-5-kerroksisia puukerrostaloja noin 1500 asukkaalle.

– Linnanfältin alueelle rakentamamme ensimmäinen puukerrostalokohde valmistui vuosi sitten. Nyt saamme iloksemme jatkaa alueella Kruunuasuntojen kanssa ja olla rakentamassa Linnanfältistä puurakentamisen malliesimerkkiä Suomessa, kertoo NCC:n toimialajohtaja Esa Lehmusvuori.

Puukerrostalojen määrä on selkeässä kasvussa. Puurakentaminen on tärkeässä roolissa biotalouden edistämisessä. Puun käytön lisääminen rakentamisessa tukee osaltaan myös kansallisen energia- ja ilmastostrategian tavoitteiden saavuttamista.

- Puurakentaminen vaatii osaavia suunnittelijoita ja tekijöitä. Pohjoismaisena konsernina NCC:llä on kokemusta puurakentamisesta myös Ruotsissa ja Norjassa, Lehmusvuori sanoo.

Linnanfältin alueelle nouseva KOY Päivänsäde 3 käsittää yhteensä 64 asuntoa kahdessa eri rakennuksessa. Urakkaan kuuluu lisäksi yhteiskäyttötiloina toimivan piharakennuksen ja maanalaisen autohallin rakentaminen. Maarakennustyöt alkoivat maanpuhdistustöillä jo vuodenvaihteen jälkeen ja nyt töitä jatketaan ylöspäin. Kohde valmistuu kesällä 2020.

– Kruunuasuntojen strategiaan kuuluu vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen rakentaminen valituille kasvukeskuspaikkakunnille, joista Turku on yksi. Tarkoituksenamme on rakentaa uusia elinkaariesteettömiä asukkaan elämänvaiheisiin muuntautuvia kerrostalokoteja. Nyt Turkuun toteutettava kohde vastaa tähän tarpeeseen täyttäen samalla rakentamisellemme asetetut vastuullisuustavoitteet, kertoo Kruunuasuntojen kiinteistöjohtaja Juhani Solkinen.

Video: Vastuullista rakentamista Turun linnan kupeessa

Lisätietoja

Esa Lehmusvuori, toimialajohtaja, NCC, puh. 050 590 8583, esa.lehmusvuori@ncc.fi
Juhani Solkinen, kiinteistöjohtaja, Kruunuasunnot Oy, puh. 040 041 4434, juhani.solkinen@kruunuasunnot.fi
Satu Holm-Jumppanen, mediasuhteet, NCC, puh. 050 305 4718, satu.holm-jumppanen@ncc.fi

NCC: Visiomme on uudistaa toimialaamme ja tarjota ylivertaisia kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjoismaissa. Sen liikevaihto vuonna 2018 oli lähes 5,6 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 16 500. NCC:n osakkeet on noteerattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä.

Kruunuasunnot Oy on asuntojen ja asumisen kehittämiseen keskittynyt yritys. Huolehdimme 2.100 asunnon kannasta, joista omistuksessamme on 1.700. Asunnot sijaitsevat 19 paikkakunnalla eri puolella Suomea. Olemme toteuttaneet uudistuotantoa Helsingissä, Turussa, Hämeenlinnassa, Sodankylässä ja Rovaniemellä. Perusparantamisen osalta olemme merkittävä asuntorakennuttaja ja olemme perusparantaneet laajamittaisesti yli 2.000 asuntoa Suomessa.