Kiviainesalueiden monimuotoisuutta edistävä työ palkittiin kansainvälisesti

NCC Kielo palkittiin Brysselissä luonnon monimuotoisuutta edistävänä konseptina kovassa eurooppalaisessa kilpasarjassa. Kalliokiviaineksen tuotantoalueilla luonnon eteen tehdään konkreettisia toimia.

Kiviainesalueilla lisätään biodiversiteettiä NCC Kielo® -konseptilla, joka osallistui kiviainestoiminnan eurooppalaisen kattojärjestön UEPG:n (European Aggregates Association) kestävän kehityksen kilpailuun. UEPG:n kestävän kehityksen kilpailun voittajat julkistettiin 20.11.2019 Brysselissä. NCC palkittiin nyt jo toista kertaa, tällä kertaa menestystä tuli monipuolisesti Mäntsälän Ohkolan Kiuru-alueella toteutetusta NCC Kielo -konseptista. Kielo sai myös kolme vuotta sitten samaisessa kilpailussa kunniamaininnan.

- On hienoa, että kiviainesala haluaa edistää kestävää kehitystä ja kannustaa kaikkia toimijoita mukaan. Kiitokset tästä tunnustuksesta kuuluvat myös paikallisille luontojärjestöille ja muille yhteistyökumppaneillemme, joiden kanssa Kielo-alueiden monimuotoisuutta kehitetään yhdessä, NCC:n kiviainestoiminnan Suomen maajohtaja Pertti Peltomaa sanoo.

Mäntsälässä Kielo-toiminta pisimmällä

Kiviainesalueilla lisätään luonnon monimuotoisuutta ja luonnontilan palauttamista alueiden omat erityispiirteet huomioiden. NCC Kielo -toimintamalli kehitettiin Suomessa vuonna 2012. Siitä paras esimerkki on Mäntsälän Ohkolassa sijaitseva kiviainesalue, joka on myös NCC:n suurin tuotantoalue.

Neljän hehtaarin täyttömäkeen otettiin vastaan puhtaita ylijäämämaita, joista muovattiin polveileva, useita eri elinympäristöjä sisältävä alue. Alueelle kaivettiin kolme keinotekoista suppaa, joihin kertyy vettä ja lisäksi alueelle tuotiin louhetta ja suurempia järkäleitä. Maaperän kosteus vaihtelee hyvin kuivasta ja karusta kosteaan. Siemenpankki sai aktivoitua rauhassa ja samalla päästiin torjumaan haitallisia vieraslajeja alueella helpommin. Alueelta on kitketty jättiukonputkea, kurtturuusua ja runsain mitoin komealupiinia. Etelärinteelle on kylvetty eri niittykukkien siemenseoksia. Tämä Kiuru-alueeksi kutsuttu paikka on niittyisä alue metsän siimeksessä, jossa sen hyönteislajistoa on rikastettu jo vuosia. Toki siellä tavataan runsaasti myös tavallisia metsäneläimiä jäniksistä kuivemmilla alueilla viihtyviin käärmeisiin.

Alueella tehdään yhteistyötä usean eri toimijan kanssa. Mäntsälän luonnonsuojeluyhdistys ry tekee arvokasta työtä kitkemällä vieraslajeja. Lisäksi siellä toteutettiin kattava perhostutkimus vuosina 2014 - 2016. Paikallinen mehiläistarhaaja on perustanut alueelle kaksi mehiläispesää, joista kummastakin on saatu erinomaiset sadot hunajaa jo useana vuonna. Yhteistyötä tehdään mm. VilliVyöhyke ry:n kanssa.

NCC Kielo -toimintatavassa on keskitytty rakentamaan luonnon erikoisympäristöjä, joita ei luontaisesti juurikaan enää muodostu. Tällaisia ovat esimerkiksi niityt, kivikot, kosteikot ja lahokot. Näillä voidaan tukea luonnon monimuotoisuutta ja erityisesti pieneliöiden lajirikkautta. Merkittävä osa NCC Kielo -toimintamallia on aina myös vieraslajien torjunta ja ekosysteemille elintärkeiden pölyttäjien suojeleminen.

Taina Piiroinen, aluejohtaja, puh. 050 357 3182, taina.piiroinen@ncc.fi

Pertti Peltomaa, maajohtaja, puh. 0400 420 488, pertti.peltomaa@ncc.fi

Satu Holm-Jumppanen, mediasuhteet, puh. 050 305 4718, satu.holm-jumppanen@ncc.fi

NCC: Visiomme on uudistaa toimialaamme ja tarjota ylivertaisia kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjoismaissa. Sen liikevaihto vuonna 2018 oli lähes 5,6 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 16 500. NCC:n osakkeet on noteerattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä.