Maailman ympäristöpäivä 5.6.: Ympäristöystävällisiä Joutsenmerkki-taloja ryhdytään rakentamaan Suomessa nyt ennätysmäärä

Ympäristöystävälliset materiaalit, toimintatavat ja elinkaariajattelu lisääntyvät suomalaisessa rakentamisessa. Tänä vuonna on käynnistymässä jo ainakin neljä uutta projektia, joita lähdetään rakentamaan uusitun Joutsenmerkin täyttävillä kriteereillä.

– Joutsenmerkityt talot ovat olleet menestys jo pitkään muissa Pohjoismaissa. Nyt sama trendi alkaa levitä myös Suomeen. Esimerkiksi Ruotsissa asuntojen lisäksi valmiina ja työn alla on myös useita päiväkoteja, toteaa Joutsenmerkin kriteeripäällikkö Karin Bergbom.

Rakennusyhtiö NCC on ollut vahvasti rakentamassa Joutsenmerkittyjä taloja Ruotsissa. Nyt NCC ja VAV Asunnot Oy ovat käynnistämässä suurta, reilun 120 vuokra-asunnon hanketta Vantaan Hakunilaan, Kaskelanrinteen alueelle. Uuden, ympäristöystävällisen kerrostalon on määrä valmistua keväällä 2018.

– NCC:lle ja VAV Asunnot Oy:lle on tärkeää olla edistämässä kestävää kehitystä rakentamisessa ja kehittää toimialaa. NCC:n kokemukset Ruotsista ovat olleet hyviä. Joutsenmerkityt talot ovat energiatehokkaita ja niissä on kiinnitetty erityistä huomiota sisäilmaan sekä käytettyihin kemikaaleihin ja rakennusmateriaaleihin. Myös rakentamisen laadunhallintaan kiinnitetään erityistä huomiota, kertoo NCC:n asuntorakentamisen projektipäällikkö Emma Suokas.

Suomen ensimmäinen Joutsenmerkin saanut talo valmistui vuoden vaihteessa Järvenpäähän. Sen jälkeen Joutsenmerkki uudisti keväällä kriteerinsä ympäristömerkin saamisesta, ja nyt myös esimerkiksi koulurakennuksille voi hankkia Joutsenmerkin. Muun muassa päiväkodeille Joutsenmerkkiä on voinut hakea jo pidempään.

– Joutsenmerkitty talo on ympäristöystävällinen ja turvallinen valinta. Tulevaisuudessa yhä useampi suomalainen saa asua sekä käydä päiväkotia ja koulua Joutsenmerkityssä rakennuksessa, Bergbom iloitsee.

Yhteensä Pohjoismaihin on tähän mennessä rakennettu Joutsenmerkittyjä asuntoja jo noin 1800 kappaletta. Rakenteilla on parhaillaan noin 4600 asuntoa lisää.

– NCC haluaa tulevaisuudessakin olla mukana erilaisissa ympäristöystävällisissä rakennushankkeissa. On hienoa, että kemikaalit, rakennusmateriaalit ja toimintatavat kehittyvät, ja voimme tarjota aiempaa ympäristöystävällisempiä kohteita asiakkaillemme, Emma Suokas sanoo.

Emma Suokas, NCC:n asuntorakentamisen projektipäällikkö, puh. +358 50 406 5210, emma.suokas@ncc.fi
Karin Bergbom, Joutsenmerkin kriteeripäällikkö, Puh. +358 45 657 8888, karin.bergbom@ecolabel.fi
Tuomas Alho, VAV Asunnot Oy:n tiedottaja, puh. +358 50 465 4463, tuomas.alho@vav.fi

NCC: Visiomme on uudistaa toimialaamme ja tarjota ylivertaisia, kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjois-Euroopassa. Sen liikevaihto vuonna 2015 oli 6,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 18.000. NCC:n osakkeet on noteerattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä.