Suomi ja NCC esillä Datacloud Europe 2016 -messuilla Monacossa 8.–9.6.

Invest in Finland -organisaatio esittelee Monacon Datacloud-messuilla Suomea ja mm. NCC Data Center -konseptia. Messut ovat Euroopan suurin palvelinkeskustoimialan tapahtuma. NCC:n tavoitteena on löytää rakennuttaja uudelle datakeskukselle Suomeen.

NCC on jo aiemmin rakentanut Facebookille datakeskuksen Ruotsin Luulajaan. Nyt toiminta halutaan laajentaa myös Suomen puolelle.

– NCC hakee kasvua toiminnalleen ja meillä on jo osaaminen, resurssit ja konsepti datakeskusrakentamiseen. Tämä on juuri sellaista palvelua, mitä voimme ulkomaille myydä. Markkinoinnissa tarvitaan kuitenkin myös vahvaa Suomi-identiteettiä, ja siksi Invest in Finland on tärkeä yhteistyökumppanimme, NCC:n myyntijohtaja Jari Harapainen toteaa.

NCC yhteistyössä Järvenpään kanssa

Järvenpään kaupunki ja NCC ovat tehneet jo valmiiksi yhteistyötä, jotta ulkomaiselle rakennuttajalle voidaan tarjota hyvää sijaintia, nopeaa rakennusaikataulua ja helppoa etenemistä datakeskushankkeen kanssa.

– Datakeskuksen sijoittuminen Järvenpäähän olisi kaupungin kannalta mahtava juttu. Sen ympärille voidaan rakentaa monipuolinen business-ekosysteemi, joka tulevaisuudessa tuottaa alustan uuden liiketoiminnan synnyttämiselle, toteaa elinkeinojohtaja Olli Keto-Tokoi.

Myös muiden datakeskukseen tarvittavien yhteistyötahojen kanssa on neuvoteltu mm. datakeskuksen tuottaman ylimääräisen lämmön myymisestä takaisin yleiseen verkkoon.

Suomea kannattaa markkinoida

Suomen viileä sää vähentää datakeskusten jäähdytystarvetta. Etuina ovat myös vakaa yhteiskunta ja ilmasto.

– Maailmanlaajuisesti myös sähkönjakelu on Suomessa vakaata ja hinta kohtuullista. Tietoliikennekaapelit ovat maailman ykkösluokkaa ja Helsinki – Rostock -välinen merikaapeli tekee datasiirrosta Keski-Eurooppaan erityisen nopeaa ja luotettavaa, NCC:n Jari Harapainen kertoo.

Jari Harapainen, myyntijohtaja, p. 050 323 7582
Merja Alastalo, viestintäjohtaja, p. 050 316 5887
ncc.fi/datacenter

NCC: Visiomme on uudistaa toimialaamme ja tarjota ylivertaisia, kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjois-Euroopassa. Sen liikevaihto vuonna 2015 oli 6,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 18.000. NCC:n osakkeet on noteerattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä.