Toisellekin NCC:n kehittämälle toimistorakennukselle huipputason ympäristöluokitus

Alberga Business Parkin A-rakennus on saanut toisena toimistorakennuksena Suomessa BREEAM-ympäristöluokituksen mukaisen Very Good -sertifikaatin.

Espoon Leppävaarassa sijaitseva Alberga Business Park A-talon saama BREEAM-sertifikaatti on toinen Very Good -tason sertifioitu toimistorakennus Suomessa. NCC Property Develpomentin kehittämä talo valmistui tammikuussa 2012. Ensimmäinen Very Good-sertifikaatti myönnettiin NCC:n kehittämälle Plaza Pilke-rakennukselle elokuussa 2012.
Kohteen pääurakoitsijana toimi NCC Rakennus. Arvioinnin suoritti rakennussuunnittelun monialayritys Optiplan, jolla on lisenssi BREEAM-arviointiin.

- Ympäristöarviointi mittaa rakennuksen vaikutuksia ympäristöön aina tontin valinnasta ja rakennusmateriaalien hankinnasta valmiin kohteen energiankulutukseen ja käyttäjien liikkumisen aiheuttamiin päästöihin, kertoo kohteen arvioitsija Karoliina Lietonen Optiplanista.

Alberga Business Parkin keskeinen sijainti Leppävaaran aseman lähellä mahdollistaa hyvät julkiset liikenneyhteydet. Talossa työskenteleviä kannustetaan pyörällä liikkumiseen tarjoamalla riittävästi katettuja pyöräpaikkoja ja kunnolliset pukeutumis- ja peseytymistilat. Energiankulutusta vähennettiin suunnittelemalla ilmanvaihto tarvelähtöiseksi esim. neuvottelutiloissa ja kuntokeskuksen liikuntatiloissa.

- Etenkin kiinteistösijoittajille ympäristöasiat ovat tärkeitä, ja myös tiloissamme toimivat vuokralaisyritykset ja heidän työntekijänsä arvostavat vastuullisuutta. Nyt meillä on jo kaksi Very Good -tason BREEAM-sertifioitua kohdetta. Tästä on hyvä jatkaa tulevaisuudessa kohti vieläkin kunnianhimoisempia tavoitteita, kertoo toimitusjohtaja Tero Estovirta NCC:ltä.

Esimerkkinä kasvavasta ympäristövastuullisuudesta on Alberga Business Parkiin muuttanut energia-alan konsultti- ja suunnittelutoimisto ÅF, jolle Albergan energiatehokkuus oli suuri tilavalintaan vaikuttanut tekijä.
- Kestävän kehityksen erikoisosaajana asetamme myös itsellemme kunnianhimoisia tavoitteita. Pyrimme esimerkiksi puolittamaan työntekijäkohtaisen hiilijalanjälkemme vuoteen 2015 mennessä. Muuttomme energiatehokkaaseen Albergaan tuki erittäin hyvin tätä tavoitetta, ÅF:n tiedottaja Virpi Lauri kertoo.

* * *

BREEAM on maailmanlaajuinen, viisiportainen ympäristöluokitus-järjestelmä, jonka pisteytysmenetelmällä voidaan arvioida rakennuksen ympäristövaikutuksia. Arvioitavia osa-alueita ovat mm. energiatehokkuus, sisäilmasto, valaistus, vedenkulutus, saavutettavuus, jätehuolto sekä rakentamisen ja materiaalien ympäristövaikutukset.
Alberg Business Parkin A-talo on ensimmäinen viiden toimistorakennuksen kokonaisuudesta Kehä I varrella. Albergan B-talo valmistui lokakuun alussa ja kolmas C-talo valmistuu kesäkuussa 2013. Alberga A-talon omistaa Union Investment Real-Estate GmBH. Rakennuksessa toimii useita yrityksiä, mm. ÅF-consult, A-Insinöörit, SATS, Yara ja Kanresta.