Suomen NCC:n tulos 2011

NCC:n Suomen toimintojen liikevaihto oli 905 milj. euroa vuonna 2011.

Liikevaihto on n. 100 milj. euroa enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Liiketulos oli 31 milj. euroa, joka on 5 milj. edellisvuotta enemmän. Laskuttamaton tilauskanta vuoden vaihteessa oli ennätyksellisen korkea; 903 milj. euroa. Uusia tilauksia saatiin runsaat 100 milj. euroa enemmän kuin vuotta aikaisemmin, yhteensä 1.065 miljoonan euron arvosta.

NCC:llä oli vuonna 2011 rakenteilla Suomessa yli 4000 kerros- tai rivitaloasuntoa. Tilikauden aikana aloitettiin n. 2700 asunnon rakentaminen, joista vapaarahoitteisia oli 924 ja 489 myytiin sijoittajille. Valmiita, myymättömiä asuntoja oli vuoden 2011 lopussa 50 kappaletta. Koko maan kerrostaloaloituksista oli NCC:n osuus n. 25 %. Pietarissa aloitettiin tilikauden aikana 618 ja Baltiassa 149 asunnon rakentaminen.
NCC:llä on käynnissä useita Business Park –hankkeita, mm. Helsingin Ruskeasuon, Espoon Leppävaaran ja Vantaan Aviapoliksen alueilla. Hämeenlinnassa moottoritien yli rakennettavan kaupallisen keskuksen rakennustyöt ovat käynnistyneet. Vuoden 2011 aikana valmistui seitsemän kiinteistöä ja vuokrasopimuksia tehtiin noin 40 000 vuokrattavan neliön osalta.

NCC on elinkaarihankkeissa uranuurtaja. Ensimmäisen ppp-kiinteistökehityshankkeen – Kaivomestarin lukion ja uimahallin - jälkeen se on toteuttanut valtaosan talonrakentamisen elinkaarihankkeista Suomessa. Vuonna 2011 tehtiin sopimukset Espoon kolmesta koulusta sekä Haukiputaan koulusta ja päiväkodista.

NCC on Suomen suurimpia korjausrakentajia ja sen liikevaihdosta n. 20 prosenttia koostuu erilaisista peruskorjaushankkeista.

NCC Roads osti vuoden 2011 lopulla Destian asfalttiliiketoiminnan. Kaupan seurauksena NCC:lle siirtyi yli 70 asfalttialan osaajaa sekä merkittävä määrä tuotantokalustoa, jota hyödynnetään Suomessa ja muissa NCC-maissa. Lisäksi kaupassa siirtyi 66 miljoonan euron tilauskantaa sisältäen kolme pitkäaikaista palvelusopimusta.

Suomen NCC:n palveluksessa oli keskimäärin 2700 henkeä. NCC on panostanut jo vuosia henkilöstön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen. NCC:n opiskelijayhteistyö on tiivistä ja suhdanteista riippumatta se on vuosittain palkannut 450 - 500 harjoittelijaa ja kesätyöntekijää tutustumaan alaan ja yritykseen.

NCC kehittää toimintaansa niin, että se edistää kestävää kehitystä ja ekologisempaa rakentamista. Vuonna 2011 kaikista Suomessa aloitetuista A-energialuokkaan kuuluvista kerrostaloasunnoista oli NCC:n osuus n. 40 %. NCC haluaa myös tehdä työtä puhtaamman Itämeren puolesta ja on John Nurmisen säätiön avaintukijoita.

NCC-konsernin avainluvut

2011 2010
Liikevaihto (mrd €) 5,817 5,175
Liiketulos (milj. €) 223 236
Henkilöstö keskimäärin 17 459 16 731
Uudet työt (mrd €) 6,407 5,753
Tilauskanta (mrd €) 5,186 4,486

Lisätietoja NCC-konsernin vuoden 2011 tilinpäätöksestä www.ncc.se.