Uutiset

NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjois-Euroopassa. Sen liikevaihto vuonna 2015 oli 6,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 18.000.


  • Palvelusisäänkäynti on tuulikaappimainen eteistila.

  • Huoneiston ulko-oven voi avata näppäilemällä avauskoodin sähkölukkoon.

NCC:n palvelusisäänkäyntiin kotiinkuljetus onnistuu asukkaan poissaollessa

NCC:n asuntomessukohde Vantaan Spinelli toimii pilottikohteena uudelle huoneistokohtaiselle palvelusisäänkäynnille, joka mahdollistaa kotiinkuljetukset silloinkin, kun asukkaat eivät ole paikalla.

Spinelli on ensimmäinen täysin avaimeton asuinkerrostalo, jossa kulku tapahtuu RFID-tunnisteen tai sähkölukon avauskoodin avulla. Lähetykset voi toimittaa koodin avulla pieneen eteistilaan, josta sisälle asuntoon johtaa erikseen lukittava väliovi.

NCC Rakennus Oy on kehittänyt huoneistokohtaisen palvelusisäänkäynnin, jonka tarkoituksena on helpottaa kotiinkuljetettavien tuotteiden ja palveluiden tilaamista. Palvelusisäänkäynti on tuulikaappimainen eteistila, josta pääsee sisälle asuntoon avaamalla erikseen lukittavan välioven. NCC:n Vantaan Spinelli -asuntomessukohteessa palvelusisäänkäynti on rakennettu kaikkiin huoneistoihin.

– Spinelli on täysin avaimeton asuinkerrostalo, jossa asukkaat kulkevat RFID-tunnisteiden eli lätkämäisten tagien avulla. Huoneiston ulko-oven voi avata myös näppäilemällä avauskoodin sähkölukkoon. Koodin avulla lähetti pääsee toimittamaan tavarat lukittuun eteistilaan asukkaiden poissaollessa, ilman pääsyä peremmälle huoneistoon, kertoo NCC:n kiinteistökehityspäällikkö Mari Karttunen.

Avauskoodin voi vaihtaa etäohjauksella ja lukon etäavauskomennon antaa puhelimitse. Jokaisesta avauksesta jää merkintä sähköiseen lukitusjärjestelmään, mikä lisää järjestelmän turvallisuutta.

Ratkaisu verkkokaupan viimeisen mailin ongelmaan

– Palvelusisäänkäynnin avulla NCC valmistautuu verkkokaupan kasvuun tulevaisuudessa. Spinelli toimii keksinnön pilottikohteena. Palvelusisäänkäynti palkittiin alkuvuodesta toisella sijalla Tekesin, Rakennuslehden ja Suomen Asuntotietokeskuksen innovaatiokilpailussa, Karttunen jatkaa.

Yleistyessään palvelusisäänkäynti poistaa verkkokaupan toimitusketjun suurimman ongelman eli toimituksen ajoittamisen asiakkaan aikatauluihin sopivaksi. Asukkaille se tarjoaa lisää mahdollisuuksia tehdä tilauksia suoraan kotiin ilman paikallaolon velvoitetta. Kiinnostuneimpia yhteistyökumppaneita ovat olleet päivittäistavaran verkkokauppiaat, posti, kuriirit ja pesulapalvelujen tarjoajat. Vantaan Spinelliin toimitussopimuksen ovat jo tehneet esimerkiksi DHL Express, Kauppahalli24.fi, SOL Pesulapalvelut ja Alepa Kauppakassi.

– Palvelusisäänkäyntiin voi sijoittaa pienen kylmälaitteen elintarvikkeiden toimituksia varten. Likaiset pyykit voi jättää sinne pesulan lähetin noudettavaksi. Suunnitteilla on, että lähitulevaisuudessa kierrätyspalveluita voitaisiin järjestää kotiinkuljetusten yhteydessä, Karttunen kuvailee.

Sähköinen lukitusjärjestelmä mahdollistaa lisäksi palvelujen, kuten siivouksen, tilaamisen asuntoon joustavasti. Palvelun toimittaja pääsee huoneiston ulko-ovesta sisään koodilla, ja asukas voi jättää eteistilan sisemmän oven lukitsematta. Mikäli sisäänpääsyä halutaan tarkemmin rajoittaa, avauskoodin toiminnalle voi määrittää rajatun aikaikkunan, jonka aikana koodi on käytössä.

Lisätietoja:
NCC Rakennus Oy, Kiinteistökehityspäällikkö Mari Karttunen, puh. 050 322 3532, mari.karttunen@ncc.fi