NCC toteuttaa elinkaarihankkeen Haukiputaalla

Pohjois-Suomessa sijaitseva Haukiputaan kunta valitsi kahden koulun ja päiväkodin toteutusmuodoksi elinkaarimallin. Tarjouskilpailuun osallistui loppuvaiheessa kolme yritystä, joista NCC valikoitui kokonaistaloudellisimmaksi.

Elinkaarimalli sisältää rahoituksen, suunnittelun ja rakentamisen lisäksi kohteiden ylläpidon 25 vuodeksi. Hankkeen elinkaarikustannuksen nykyarvo koko sopimusajalle on noin 33 miljoonaa. Rakentamisen arvo on noin 25 miljoonaa euroa. Kaikkiaan näille julkisille palveluille valmistuu tilaa runsaat 13.000 neliötä, jotka Haukiputaan kunta vuokraa käyttöönsä.

Koulujen ja päiväkodin rakentamisesta vastaa NCC Rakennus Oy, joka myös tuottaa tarvittavat palvelut sekä vastaa 25 vuoden ylläpitojaksosta. Elinkaarimallin rahoituksesta vastaa Pohjola Pankki Oyj.

Rakentaminen käynnistyy heinäkuussa 2011. Lukio ja päiväkoti valmistuvat vuokralaisten käyttöön joulukuussa 2012 ja loput tilat joulukuussa 2013.

Suomen ensimmäinen elinkaarimallilla toteutettu kiinteistö oli Kaivomestarin koulu ja uimahalli Espoossa. Hankkeen toteutti NCC, minkä jälkeen mallilla toteutettiin myös Espoon Tapiolan terveysasema sekä kolme koulua Espoossa.