NCC ostaa Destian asfaltti- ja päällystystoiminnan ja vahvistaa asemiaan Suomessa

NCC on allekirjoittanut sopimuksen Destian asfaltti- ja päällystystoiminnan ostamisesta. Kauppaan kuuluvat asfaltin tuotantoon ja päällystykseen liittyvät toiminnot sekä olemassa oleva tilauskanta ja henkilöstö. Kauppa vaatii Suomen kilpailuviraston hyväksynnän. Päätös on odotettavissa vuoden 2011 ensimmäisellä puoliskolla.

Destia on Suomen valtion omistama infra- ja rakennusalan palveluyritys, joka toimii koko Suomen alueella sekä Pohjois-Norjassa ja Pohjois-Ruotsissa. Nyt ostettujen toimintojen vuoden 2010 liikevaihto oli noin 44 miljoonaa euroa. Kaupan yhteydessä siirtyy noin 80 henkeä NCC Roadsin palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Tilauskantaa oli vuoden vaihteessa noin 80 miljoonaa euroa.

- Tämä kauppa vahvistaa NCC:n strategiaa olla johtava toimija Suomen infrarakentamismarkkinassa. Samalla vahvistamme nykyistä asemaamme asfalttimarkkinoiden toiseksi suurimpana toimijana Suomessa, NCC Roads -konsernin johtaja Göran Landgren toteaa.
- Liiketoimintakauppa tukee Destian strategiaa, jonka mukaisesti keskitymme ydinliiketoimintojemme vahvistamiseen, sanoo Destian toimitusjohtaja Hannu Leinonen.

NCC Roads tuottaa kiviaineksia ja asfalttia sekä tarjoaa tienpäällystyspalveluja sekä tienhoitoa. Pohjoismaisilla markkinoilla NCC Roads on alan johtava toimija. NCC Roadsin liikevaihto vuonna 2010 oli 1,2 miljardia euroa, josta Suomen osuus 132 miljoonaa euroa. Henkilöstömäärä oli 4000, josta 10 prosenttia Suomessa.