NCC-konsernissa aloitetaan biopoltto-aineen käyttö asfaltintuotannossa

NCC on kehittänyt keinon minimoida asfaltintuotannon hiilidioksidi-päästöt. Jos pohjoismaiden kaikki asfalttiasemat käyttäisivät polttoöljyn sijaan puupellettejä, vähenisivät alan vuotuiset CO2-päästöt 217 000 henkilöauton tuottamien päästöjen verran. Ensimmäisenä puupellettien käyttöön siirtyy NCC:n asfalttiasema Ruotsin Eskilstunassa.

Perinteisesti asfaltin valmistuksessa energiana käytetään polttoöljyä. NCC on kehittänyt ja patentoimassa teknologian hyödyntää polttoöljyn sijaan puupellettejä. Tämä merkitsee suurta muutosta asfalttialalle. Menetelmä tekee tuotantoprosessista merkittävästi ympäristö-ystävällisemmän ja energiatehokkaamman.

Ensimmäinen puupellettien käyttöön siirtyvä NCC:n asfalttiasema sijaitsee Eskilstunassa. Kevään aikana käyttö laajenee myös muualla Ruotsissa. Uuden polttoaineratkaisun lisäksi NCC on kehittänyt asfalttitoimintaan useita ympäristöystävällisempiä ratkaisuja, kuten asfaltin kierrätystä sekä valmistusta matalammassa lämpötilassa. Puupelletit ovat uusin askel NCC:n pitkänajan tavoitteessa saavuttaa päästötön asfaltintuotanto.

Pohjoismaissa valmistetaan vuosittain noin 21 miljoonaa tonnia asfalttia, josta NCC:n osuus on noin kolmannes. Siirtymällä puupellettien käyttöön NCC:llä on mahdollisuus vähentää vuodessa hiilidioksidipäästöjään noin 154 000 tonnia, joka vastaa 73 000 henkilöauton vuotuisia päästöjä. Biopolttoaineena puupellettien merkittävä vahvuus on, että niitä voi tuottaa teollisessa mittakaavassa häiritsemättä elintarvikkeiden tuotantoa. Useiden biopolttoaineiden valmistus kun kilpailee viljelyalasta ruoantuotannon kanssa. Raaka-ainetta on myös saatavissa läheltä. Se tarkoittaa, että NCC ja koko asfalttiala voivat tulevaisuudessa vähentää polttoaineiden kuljetuksia öljyntuottajamaista.