NCC kehittää uuden liikekorttelin Helsinkiin

NCC kehittää Sturenkadun, Teollisuuskadun ja Aleksis Kiven kadun väliselle korttelialueelle uutta liikekorttelia. NCC ja VR ovat tehneet yhteistyösopimuksen alueen kehittämisestä. VR:n vanha konepaja-alue elävöitetään peruskorjaamalla vanhoja teollisuuskiinteistöjä sekä rakentamalla uusia toimisto-, liike- ja asuintiloja.

Paja-korttelin rakentaminen käynnistyy VR:n ja NCC:n solmimalla kiinteistökaupalla, jolla vanha punatiilinen rakennus siirtyy NCC:lle. Suojeltu rakennus peruskorjataan ja siihen muuttaa keväällä 2014 Amer Sports Oyj:n pääkonttori sekä Amer Sportsin Suomen myyntiyhtiö. Rakennus on vuodelta 1898 ja se toimi alkuaan VR:n vaunujen aluskehysrakennuksena. Vuokrattavia neliöitä rakennuksessa on peruskorjauksen jälkeen 5.300 m2 ja se tulee kokonaisuudessaan Amer Sportsin käyttöön.

Vallilan Pajan visiona on luoda omaleimainen, kaupunkirakenteeseen saumattomasti niveltyvä toimisto-, liike- ja asuinkortteli. Kehitettävän korttelin kolme vanhaa punatiilistä rakennusta ovat suojeltuja. Rakennukset peruskorjataan ja eheytetään mm. toimisto- ja ravintolatiloiksi. Alueen kaavoitustyö on käynnissä. Uutta toimisto ja liiketilaa on suunnitelmissa rakentaa arvioilta n. 40.000 kerrosneliötä, minkä lisäksi peruskorjattavia rakennuksia toimitiloiksi on n. 8000 neliötä. Uutta asuinrakentamista kortteliin on tulossa n. 7000 neliötä. Korttelin rakennus- ja peruskorjaustyöt tehdään vaiheittain. Koko korttelin investointiarvo tulee olemaan n. 260 milj. euroa.

- Vallila on huippumielenkiintoinen alue, ja Paja-korttelista rakentuu omaleimainen, ympäri vuorokauden elävä kohde. Kilometrin säteellä on nykyisellään yli sata ravintolaa, 26.000 työpaikkaa ja 36.000 asukasta. Alueen infrastruktuuri on jo olemassa ja julkiset liikenneyhteydet toimivat, kertoo NCC Property Developmentin toimitusjohtaja Tero Estovirta.

- Aluskehysosasto on Pasilan konepaja-alueella sijaitsevista seitsemästä suojeltavasta rakennuksesta ensimmäinen, jonka uudesta käyttötarkoituksesta on sovittu. Arvokkaiden vanhojen rakennusten kunnostaminen ja ylläpitäminen onnistuu vain, kun niihin saadaan uutta liiketoimintaa. Olemme hyvillämme, että Amer Sports on valinnut Pasilan konepaja-alueen pääkonttorinsa uudeksi paikaksi, toteaa VR-Yhtymän kiinteistöjohtaja Markku Iivanainen.

- Toimitilat ovat osaltaan luomassa yrityskulttuuria. Konepaja-alueella saamme toimintaympäristön, joka sopii täydellisesti Amer Sportsin liiketoimintaan urheiluvälineissä, ulkoilussa, asusteissa ja jalkineissa, kertoo Amer Sportsin viestintäjohtaja Päivi Antola.

Vallilan Pajan rakennuksille tullaan hakemaan BREEAM ympäristöarviointijärjestelmän mukaista Very Good –sertifikaattia. Toistaiseksi korjausrakentamiskohteissa Suomessa ei ole vielä saavutettu Very Good –tasoa.