Maailman luonnonvarat kulutettu tältä vuodelta jo nyt loppuun

Maailman tänä vuonna tuottamat uusiutuvat luonnonvarat kulutettiin loppuun tänään, 22.8. Loppuvuoden elämme velaksi.

Rakennusalalla on suuri vastuu, koska rakentaminen ja rakennusten käyttö kuluttaa noin 40 prosentin osuuden koko maapallon luonnonvarojen käytöstä. Ympäristökuormia aiheutuu rakennuksen koko elinkaaren aikana, rakennustuotteiden valmistuksessa, rakentamisessa, käyttövaiheessa sekä rakennuksen poistuessa käytöstä.

NCC on vastannut haasteeseen. Kehitteillä on mm. VAV-asuntojen kanssa luonnonvaratasapainoinen kerrostalohanke. Tavoitteena on, että sen toteutuksessa kulutetaan vähemmän luonnonvaroja kuin tavanomaisessa projektissa. Tähän päästään mm. älykkäämmillä suunnitteluratkaisuilla, käyttämällä rakentamisessa kierrätysmateriaaleja sekä huomioimalla rakennusosien uudelleenkäytettävyys. Luonnonvaratasapainoinen talo rakennetaan Marja-Vantaalle, vuoden 2015 asuntomessualueelle.