Kotosalla-asuminen laajenee valtakunnalliseksi

YH Länsi Oy, Kotosalla Säätiö ja NCC Rakennus Oy kehittävät jatkossa yhteistyössä ikäihmisten asumista. YH Länsi ohjaa kohteiden suunnittelua, NCC rakentaa laadukkaita asuntoja ja Kotosalla Säätiö hoitaa asumisen palvelut ja kehittää niitä.

YH Länsi, Kotosalla Säätiö ja NCC ovat solmineet yhteistyösopimuksen seniori-ikäisten asumisen kehittämisestä ja laajentamisesta koko Suomen alueelle. Kotosalla-konseptin kehitystyössä hyödynnetään kaikkien kolmen osapuolen erityisosaamista. YH Länsi ohjaa Kotosalla-kohteiden suunnittelua, NCC rakentaa laadukkaita asuntoja ja Kotosalla Säätiö hoitaa asumisen palvelut ja kehittää niitä.

- Kotosalla–säätiöllä on tavoitteena olla ikäihmisten asumispalveluiden valtakunnallinen markkinajohtaja. Asuntoja on toteutettu jo noin tuhat, mutta toistaiseksi tarjonta on rajoittunut Länsi-Suomen alueelle. Tämän yhteistyön myötä saamme laajenemisemme avuksi NCC:n maanlaajuisen alueverkoston, hankekehitys- ja rakentamisosaamisen sekä markkinoinnin ja myynnin verkoston. Yhteistyö palvelee merkittävästi strategisia kasvutavoitteitamme sekä vahvistaa johtavaa asemaamme ikääntyvien ihmisten asumisen ja asumispalveluiden järjestämisessä, sanoo YH Lännen toimitusjohtaja Seppo Malmi.

- Kotosalla Säätiö kehittää asumisen palveluita, järjestää ne kohteisiin, vastaa palveluista ja niiden laadusta sekä tekee sopimukset kohteiden palvelujen järjestämisestä ja koordinoinnista. Konsepti on toimiva ja olen iloinen, että voimme jatkossa vastata laajentuneeseen yksityiseen sekä julkiseen kysyntään koko maan laajuisesti, Kotosalla Säätiön palvelujohtaja Tuija Kanto-Hannula toteaa.

- Olemme itsekin kehittäneet senioriasumista, mutta kun kyseessä on palvelujen yhdistäminen asumisen yhteyteen, on kaikille edullisinta jättää palvelupaketti ammattilaisten käsiin, toteaa NCC Rakennuksen toimitusjohtaja Timo U. Korhonen.

Kotosalla on YH Lännen ja Kotosalla Säätiön kehittämä nykyaikainen ja päivittäisen hyvinvoinnin mahdollistava asumismuoto yli 55-vuotiaille, jotka haluavat asua turvallisesti ja itsenäisesti omassa kodissa nauttien samalla helposti saatavilla olevista palveluista, seurasta ja toiminnasta. Kotosalla muodostuu muun muassa esteettömistä asunnoista, monipuolisista arjen palveluista, kodin turvasta ja erilaisista harrastusmahdollisuuksista.
YH Länsi ja NCC ovat tehneet merkittävää yhteistyötä lähes kahdenkymmenen vuoden ajan asuntorakentamisessa Tampereella ja Turussa. Viime vuosina NCC on rakentanut useita YH Lännen Kotosalla-kohteita.

* * *

YH Länsi Oy on erikoistunut rakennuttamiseen ja isännöintiin, vuokra- ja asumisoikeus-asuntojen omistamiseen sekä asumisen palveluiden tuottamiseen jo 30 vuoden kokemuksella. Yhtiö toimii pääosin Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen alueella. Yhtiön omistus jakautuu pirkanmaalaisten ja varsinaissuomalaisten kaupunkien, kuntien ja säätiöiden kesken. Yhtiö rakennuttaa ja valvoo vuosittain noin 700 uutta asuntoa. Yhtiön omistuksessa on noin 7.000 asuntoa ja isännöinnissä noin 10.000 omistus-, asumisoikeus- ja vuokra-asuntoa.

Kotosalla säätiön kanssa YH Länsi on rakennuttanut noin 1.000 senioriasuntoa. YH Länsi Oy ja Kotosalla Säätiö ovat johtavia seniori-ikäisten asumisen palveluiden tarjoajia Suomessa. Lisätietoja: www.yhkodit.fi, www.kotosalla.fi