Uutiset

NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjois-Euroopassa. Sen liikevaihto vuonna 2015 oli 6,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 18.000.


Kauppapaikkaseminaari 2016 paneutui kuluttajan ostokäyttäytymiseen nyt ja tulevaisuudessa

NCC:n Kauppapaikkaseminaari järjestettiin tänä vuonna Helsingin Scandic Parkissa. Paikalle saapui yli 200 kaupan alan ihmistä inspiroitumaan ja verkostoitumaan.

NCC:n vuosittain järjestämä tapahtuma on saanut vuosien varrella vankan jalansijan kaupan ammattilaisten joukossa. Paikalle tullaan verkostoitumaan ja keskustelemaan ajankohtaisista aiheista. Tänä vuonna ajattelemisen aihetta antoivat tulevaisuuden visiot ja toisaalta tosielämän kokemukset kasvuyrityksestä ja Skandinavian suurimmasta kauppakeskuksesta. Paneelikeskustelussa mielipiteitä herättivät esimerkiksi kauppakeskusten ominaisuudet ja sijainti.

Mikä on ostospaikkojen tulevaisuus?
Kauppakeskuksia rakennetaan juuri nyt ehkä enemmän kuin koskaan, vaikka samanaikaisesti nettikauppa kasvaa huimaa tahtiaan. Mihin kauppakeskuksia tarvitaan? Miten ihmisten elämä tulee muuttumaan tulevaisuudessa ja miten se vaikuttaa kuluttamiseen? Demos Helsingin systeemisen muutoksen asiantuntija Roope Mokka antoi rohkeita visioita tulevaisuudesta. Mokka hätkähdytti kuulijoita väittämällä, että tulevaisuuden kuluttaja ei käytä internetiä. Tämä siksi, että internetin ominaisuudet siirtyvät suoraan tavaroihin ja palveluihin.

- Internet vaan on kaikkialla, rajat häviävät, Mokka totesi.

Ovatko kauppakeskukset persoonattomia?
Seminaarin keskusteluissa pohdittiin, ovatko kauppakeskukset ja niiden tarjonta liiaksi toistensa kaltaisia.

- Tänä päivänä ihmiset haluavat kuitenkin suurin piirtein samoja asioita pohjoisessa ja etelässä, siksi suuret ketjut ovat tärkeitä joka puolella, NCC:n kauppapaikkajohtaja Petri Anttalainen kertoi.

Turun kauppakorkean professori Heli Marjanen on tutkinut kuluttajia ja todisti esimerkiksi viihtyvyyden merkitystä kaupalle. Ennen vaikuttivat hinta ja sijainti, nyt merkityksellisyys ja kokemus. Kuluttaja on siellä, missä arvot kohtaavat.

- Länsimainen kuluttaja luo itseään kulutuksen kautta, Marjanen sanoi.

Tämä on ymmärretty tuoreessa, koko Skandinavian suurimmassa kauppakeskuksessa Mall of Scandinaviassa Tukholmassa. Maria "Decida" Wahlberg kertoi, kuinka hän suunnitteli kauppakeskuksen Design Galleriaan erityisen Pop Up Shop –konseptin, jossa tarkkaan määriteltyyn tyyliin haettiin myyntiin tarkkaan määritellyt tuotteet Meta Retro Future –teeman mukaisesti.

Syökö verkko kivijalan?
Musti ja Mirri –ketjun toimitusjohtaja Mika Sutinen esitti toiveen, että lopetettaisiin jo puhumasta kivijalka- ja verkkokaupasta toistensa kilpailijoina ja siirryttäisiin puhumaan pelkästään vähittäiskaupasta. Hänen mukaansa palvelun merkitys kasvaa, ja juuri siihen kauppoja tarvitaan.

- Tavaraa saa mistä tahansa, asiantuntijuutta vähemmän. Kuluttaja on hyviä neuvoja vailla. Me palkkaamme ihmisiä, jotka rakastavat lemmikkejä, ja jotka rakastavat ratkaista muiden lemmikkien ongelmia, Sutinen kertoo.

Mustin ja Mirrin konseptilla on valtavan kasvun lisäksi saavutettu mm. Paras työpaikka 2016 ja Pohjoismaiden paras vähittäiskaupan asiakastyytyväisyys –tittelit.